De aios in de knel
Basisartsen hebben tegenwoordig meer dan ooit vragen over hun vervolgopleidingen, coschappen en anios-schappen. Ze vragen zich bijvoorbeeld af: kan ik met dit vak later de arts zijn die ik wil zijn en tegelijkertijd de mens, partner, ouder, enzovoort die ik wil zijn? Met andere woorden: is dit specialisme geschikt voor mij? Ook kunnen ervaringen tijdens de vervolgopleiding tot specialist ouderengeneeskunde bij aiossen twijfels en vragen oproepen als: ben ik wel geschikt voor dit vak? Daarnaast, of in samenhang met deze vragen, kan het tijdens de opleiding voorkomen dat bepaalde competenties niet voldoende worden ontwikkeld. Dit kan extra aandacht en aansturing vereisen en in het uiterste geval zelfs leiden tot beëindiging van de opleiding van de aios. Het doel van dit artikel is om bewustwording te creëren rond deze vragen en problemen. We belichten het perspectief van de aios en de instituutsdocent en de rol van de opleider als coach en facilitator van de opleiding, naast hun formele rol als beoordelaar.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u de belangrijkste vraagstukken benoemen die spelen rondom de a(n)ios met onvoldoende ontwikkeling of disfunctioneren
- kunt u deze vraagstukken onderscheiden naar organisatiecontext, zorgcontext en/of persoonlijk niveau
- kunt u de verschillende rollen onderscheiden in de begeleiding van aiossen, passend bij de vraag/probleemstelling
- kent u de regelgeving en verantwoordelijkheden van actoren wanneer een aios in een geïntensiveerd begeleidingstraject komt of dreigt te komen