Robuuste zorg voor kwetsbare ouderen
Dit artikel laat zien hoe intraprofessioneel samenwerken – samenwerken tussen artsen uit de eerste en tweede lijn – van cruciaal belang is voor goede ouderenzorg. Aan de hand van een praktijkcasus (meneer Van Vliet) en onderbouwd met leertheorieën zoals boundary crossing en gesuperviseerd werkplekleren, wordt duidelijk hoe samenwerking ook een leerproces is. Vier persoonlijke leerdrivers staan centraal: nieuwsgierigheid, motivatie, mindset en veerkracht. Leren samenwerken gebeurt vooral op de werkplek en vraagt om bewustwording, feedback en gezamenlijke reflectie. Het artikel benadrukt het belang van veilige dialogen tussen aios en supervisor en biedt tools zoals het leerkompas en voorbeelden uit de module Transmuraal intraprofessioneel leren samenwerken. Supervisiegesprekken, overdrachten en werkdocumenten zoals verwijsbrieven worden gezien als krachtige leermomenten. Door deze gericht te benutten, kunnen aiossen hun samenwerking verbeteren, de zorg effectiever maken en bijdragen aan een robuuste zorgketen voor kwetsbare ouderen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- begrijpt u wat intraprofessioneel samenwerken inhoudt en kunt u dit toepassen in uw dagelijkse praktijk
- begrijpt u de samenhang tussen de complexe zorg voor ouderen en het belang van intraprofessioneel (leren) samenwerken
- begrijpt u hoe mensen intraprofessioneel leren samenwerken en kunt u deze kennis vertalen naar uw eigen praktijk
- heeft u kennis van leertheorieën over intraprofessioneel leren samenwerken
- kunt u reflecteren op uw rollen, taken en verantwoordelijkheden als supervisor/aios/coassistent/docent/lerende in intraprofessioneel leren samenwerken