De bedrijfsarts als adviseur

In dit artikel richten we ons op de principes van motiverende gespreksvoering om een gewenste gedragsverandering van de patiënt te ondersteunen, waarbij de hulpverlener aansluit bij de fase van gedragsverandering waarin de patiënt zich bevindt. We bieden kennis over de gedragsveranderingsfasen, de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering, de basisgedragshouding van de hulpverlener zoals Rosengren die aanraadt en over gesprekstechnieken die deze houding ondersteunen. Een specifiek beginsel dat verandering in de weg kan staan is ambivalentie en dit wordt uitgebreid besproken. We geven tips hoe dit met specifieke gespreksvaardigheden kan worden weggenomen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kent u de fasen van gedragsverandering waarin de patiënt zich kan bevinden
- weet u welke redenen patiënten kunnen hebben om niet van gedrag te veranderen
- kunt u ambivalentie herkennen en bespreekbaar maken
- kent u technieken om de patiënt te motiveren van gedrag te veranderen
In deze collectie
E-learning met toets
De bedrijfsarts als adviseur
Je hebt geen abonnement op Quintesse.
Artikel
De bedrijfsarts als adviseur
Je hebt geen abonnement op Quintesse.