De bedrijfsarts als adviseur

01 juni 2018

In dit artikel richten we ons op de principes van motiverende gespreksvoering om een gewenste gedragsverandering van de patiënt te ondersteunen, waarbij de hulpverlener aansluit bij de fase van gedragsverandering waarin de patiënt zich bevindt. We bieden kennis over de gedragsveranderingsfasen, de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering, de basisgedragshouding van de hulpverlener zoals Rosengren die aanraadt en over gesprekstechnieken die deze houding ondersteunen. Een specifiek beginsel dat verandering in de weg kan staan is ambivalentie en dit wordt uitgebreid besproken. We geven tips hoe dit met specifieke gespreksvaardigheden kan worden weggenomen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kent u de fasen van gedragsverandering waarin de patiënt zich kan bevinden
  • weet u welke redenen patiënten kunnen hebben om niet van gedrag te veranderen
  • kunt u ambivalentie herkennen en bespreekbaar maken
  • kent u technieken om de patiënt te motiveren van gedrag te veranderen

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 juni 2018
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Quintesse?

In deze collectie

E-learning met toets

De bedrijfsarts als adviseur

Auteurs
dr. J.D. van der Laan
dr. J.H. de Graaf
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Quintesse.
Artikel

De bedrijfsarts als adviseur

Auteurs
dr. J.D. van der Laan
dr. J.H. de Graaf
Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Quintesse.