De bedrijfsarts als adviseur. De kunst van het overtuigen

01 december 2017

In dit artikel wordt een zestal psychologische beïnvloedingsmechanismen beschreven, die bij mensen onbewust tot voorspelbaar gedrag kunnen leiden. Deze principes zijn door de bekende Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini bijeengebracht in een goed leesbaar boek Influence, dat in de Nederlandse vertaling de titel Invloed heeft. Door deze mechanismen, bekend vanuit de marketing, ook toe te passen als bedrijfs- en verzekeringsarts is het mogelijk de werknemer positief te beïnvloeden in gezondheidbevorderend of gewenst gedrag. Deze principes worden in dit artikel uitgelegd en ze worden zoveel mogelijk op de praktijk van de lezer toegepast, met voorbeelden uit de psychologie. Tot slot volgt een advies hoe men zich deze principes zorgvuldig en ethisch verantwoord eigen kan maken.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u hoe de adviseur het best kan aansluiten bij de klant
  • begrijpt u hoe de klant het best te beïnvloeden is
  • weet u hoe de bedrijfsarts in de rol van adviseur het best kan overtuigen
  • kunt u de zes psychologische beïnvloedingsmechanismen – die Cialdini beschrijft – als arts toepassen in uw eigen praktijk

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2017
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Quintesse?

In deze collectie

E-learning met toets

De bedrijfsarts als adviseur. De kunst van het overtuigen

Auteurs
dr. J.H. de Graaf
dr. J. van der Laan
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Quintesse.
Artikel

De bedrijfsarts als adviseur. De kunst van het overtuigen

Auteurs
dr. J.H. de Graaf
dr. J. van der Laan
Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Quintesse.