Digitale media (on)gezond?

Digitale media spelen een centrale rol in het leven van kinderen en jongeren, met zowel positieve als negatieve effecten op hun gezondheid. Dit artikel biedt kinderartsen praktische handvatten om mediagebruik te bespreken tijdens consulten. Aan de hand van evidence-based inzichten wordt uitgelegd hoe mediagebruik fysiologische, cognitieve en sociaal-emotionele aspecten van welzijn beïnvloedt. Dit artikel introduceert de vijf C’s (Content, Contact, Conduct, Contract/Commercie, Cross-cutting risks) als kader voor het identificeren van risico’s. Casussen illustreren hoe mediagebruik kan leiden tot klachten als slaapproblemen, somberheid en gedragsveranderingen. Kinderartsen leren leeftijdsspecifieke adviezen te geven en ouders te ondersteunen bij actieve mediaopvoeding. Ook wordt aandacht besteed aan thema’s als sharenting (ouders die beelden van hun kinderen delen op sociale media) en digitale jeugdcultuur. Door mediagebruik structureel mee te nemen in de anamnese, kunnen kinderartsen bijdragen aan preventie en aan het bevorderen van gezond digitaal gedrag bij kinderen en jongeren.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- begrijpt u waarom mediagebruik een belangrijke factor is in de gezondheid van kinderen
- beseft u dat kennis over digitale jeugdcultuur essentieel is om kinderen beter te begrijpen en te kunnen adviseren
- weet u wat de mogelijke positieve en negatieve invloeden van mediagebruik op kinderen en jongeren zijn
- kunt u media-gerelateerde risico’s identificeren aan de hand van de vijf C’s (Content, Contact, Conduct, Contract/Commercie, Cross-cutting risks) die de EU onderscheidt en kunt u problematisch mediagedrag herkennen aan de hand van de Social Media Disorder
- kunt u leeftijd, opvoedstijl en context betrekken bij het bespreken van het mediagebruik in het gezin