Van vragenlijst naar gesprek: handvatten voor het gebruik van PROMs

01 december 2025

Zoals de Canadese arts William Osler (1849–1919) ooit al zei: ‘It is much more important to know what sort of patient has a disease, than what sort of disease a patient has’. Juist bij chronisch zieke kinderen is het essentieel om verder te kijken dan de ziekte alleen. Generieke patient-reported outcome measures (PROMs) helpen snel inzichtelijk maken hoe een kind functioneert op fysiek, emotioneel en sociaal vlak. Deze vragenlijsten maken zichtbaar wat voor kind en ouders belangrijk is, ondersteunen vroege signalering en gezamenlijke besluitvorming en helpen de zorg afstemmen op de leefwereld van het kind. Ondanks de onderbouwing van de meerwaarde voor patiënttevredenheid en kwaliteit van zorg1-3 zijn PROMs nog geen vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse praktijk. Implementatie vraagt tijd, afstemming en verandering van routines. Dit artikel laat aan de hand van inzichten bij de implementatie in drie ziekenhuizen (WKZ, HMC, JBZ) zien wat PROMs opleveren,4 waar u op moet letten bij de invoering ervan en hoe u ze inzet in de spreekkamer.

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2025
Duur
30 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Praktische Pediatrie

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

Artikel

Van vragenlijst naar gesprek: handvatten voor het gebruik van PROMs

Auteurs
drs. E.E. (Emma) Berkelbach van der Sprenkel
dr. S.L. (Sanne) Nijhof
dr. C.S. (Christiaan) van Woerden
Niet gestart
30 min
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart