Signaleren van pesten: het belang ervan voor de algemeen kinderarts

01 september 2012

Pesten is een vorm van agressie waarbij een of meer personen de intentie hebben een ander stelselmatig schade toe te brengen en waarbij de macht ongelijk verdeeld is: de pester domineert het slachtoffer, dat zich meestal niet kan verdedigen. Pesten is een groepsproces omdat bijna iedereen in een klas (on)bewust een rol aanneemt: naast pesters en slachtoffers zijn er assistenten en versterkers (meelopers) die pesters ondersteunen, verdedigers die voor slachtoffers opkomen, en buitenstaanders die zien dat er gepest wordt maar niets doen. Het signaleren van pestproblemen wordt bemoeilijkt door de complexe rol van de groep. Een oplossing voor pesten is KiVa, een preventief antipestprogramma uit Finland. KiVa neemt het groepsproces bij pesten en de status van pesters als uitgangspunten om pesten aan te pakken. Belangrijke doelen van KiVa zijn om meelopers te laten stoppen en buitenstaanders te laten opkomen voor slachtoffers. KiVa wordt ook door Nederlandse scholen gebruikt.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kent u het verschil tussen pesten en plagen
  • kunt u het groepsproces bij pesten beschrijven
  • kent u de signalen die erop wijzen dat een kind een slachtoffer of een pester is
  • kunt u ouders informeren over een schoolbrede aanpak van pesten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2012
Duur
40 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Artikel

Signaleren van pesten: het belang ervan voor de algemeen kinderarts

Auteurs
prof. dr. R. Veenstra
drs. G. Huitsing
Niet gestart
40 min
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.