Hoe zijn instructies en feedback te gebruiken bij het aanleren van motorische vaardigheden aan kinderen?

01 maart 2024

Kinderen met motorische problemen gaan naar de kinderfysiotherapeut om hun motorische vaardigheden te verbeteren. In de behandeling gebruikt de kinderfysiotherapeut instructies en feedback, maar hoe zijn instructies en feedback het best te gebruiken om motorische leerprocessen bij kinderen te bevorderen? Er is vanuit de wetenschappelijke literatuur weinig bekend over de effectiviteit van verschillende typen instructies en feedback bij kinderen. Klinisch redeneren is dus noodzakelijk om de instructies en feedback af te stemmen op het kind, de taak en de omgeving. De kinderfysiotherapeut kan het kwadrantenmodel voor instructie en feedback gebruiken om bewust invulling te geven aan de parameters aandachtsfocus, modaliteit, frequentie, timing en omvang, om op deze wijze de instructies en feedback te personaliseren.

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2024
Duur
50 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

Artikel

Hoe zijn instructies en feedback te gebruiken bij het aanleren van motorische vaardigheden aan kinderen?

Auteurs
dr. I.P.A. (Ingrid) van der Veer
prof. dr. E.A.A. (Eugène) Rameckers
prof. dr. K. (Katrijn) Klingels
Niet gestart
50 min
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 1. Verklarende begrippenlijst motorisch leren

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 2. Casus Lucas

Niet gestart