Toepassing van de old way-new way-leerstrategie in de fysiotherapeutische revalidatie

01 maart 2018

Dit artikel beschrijft de toepassing van de leerstrategie ‘old way-new way’ bij therapeutische interventies in de revalidatie. De strategie is toe te passen wanneer blijkt dat de patiënt moeite heeft om nieuwe (deel)vaardigheden aan te leren vanwege de interferentie met de reeds bestaande manier van bewegen. Dit gebeurt vooral als nieuwe vaardig heden wel aangeleerd zijn, maar iemand door vermoeidheid, stress of dubbeltaken terugvalt in de oude manier van bewegen. Besproken worden welke neurale structuren betrokken zijn bij bekende, geautomatiseerde en nieuwe bewegingen in relatie tot aandacht en sensorische informatieverwerking. Bij deze leerstrategie is het belangrijk dat er niet alleen aandacht besteed wordt aan de nieuwe, maar ook aan de actuele, ‘oude’ manier van bewegen. De verschillende fasen die doorlopen moeten worden bij het toepassen van deze methode komen aan de orde. Deze fasen worden verder toegelicht aan de hand van twee voorbeelden van het toepassen van deze strategie in de dagelijkse fysiotherapiepraktijk: een patiënt met een cerebrovasculair accident (CVA) die sleept met een voet en een patiënte met een totale knieprothese die problemen heeft met symmetrisch belasten.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kent u de betrokkenheid van verschillende hersenstructuren bij bewust en automatisch bewegen
  • herkent u situaties waarin u de old way-new wayleerstrategie kunt toepassen
  • kunt u de patiënt op een heldere manier informeren over deze leerstrategie
  • kunt u de verschillende fasen van de old way-new way-leerstrategie benoemen en beschrijven
  • kunt u in de eigen praktijk het principe van old way-new way toepassen bij patiënten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2018
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om toegang tot deze nascholing te krijgen.

In deze collectie

E-learning met toets

Toepassing van de old way-new way-leerstrategie in de fysiotherapeutische revalidatie

Auteurs
E. (Ed) Janssen
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
dr. J.A. (Jorn) Hogeweg
Niet gestart
1 uur
Artikel

Toepassing van de old way-new way-leerstrategie in de fysiotherapeutische revalidatie

Auteurs
E. (Ed) Janssen
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
dr. J.A. (Jorn) Hogeweg
Niet gestart