Wetenschappelijke kennis over motorisch leren vertaald naar de praktijk
Een fysiotherapeut is de expert als het gaat om bewegen. De wijze van instructie lijkt onlosmakelijk verbonden met het onder de knie krijgen van bewegingspatronen. In dit artikel worden de inzichten uit het kennisdomein van motorisch leren besproken en vertaald naar klinische toepassingen. Centraal in dit artikel staat de ‘OPTIMAL learning’-theorie. Op basis van deze theorie wordt verondersteld dat een externe aandachtsfocus, autonomie en een positieve verwachting ten aanzien van het resultaat leiden tot beter motorisch leren. De aandacht tijdens het oefenen gaat daarbij uit naar de taak of het doel van de bewegingen. Op basis van de ‘constrained action’-hypothese worden op deze wijze natuurlijke processen in gang gezet die grotendeels onbewust en automatisch verlopen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u differentiëren tussen een tijdelijke prestatieverbetering en een permanente verandering met behulp van een retentie- en transfertest
- heeft u een andere visie op het bevorderen van het motorisch leerproces bij een patiënt
- beseft u dat autonomie van de patiënt een substantiële bijdrage kan leveren aan het motorisch leerproces
- kent u het belang van een positief verwachtingsbeeld bij motorisch leren
- kunt u instructies met een externe focus toepassen in uw fysiotherapeutisch handelen