Wetenschappelijke kennis over motorisch leren vertaald naar de praktijk

01 december 2017

Een fysiotherapeut is de expert als het gaat om bewegen. De wijze van instructie lijkt onlosmakelijk verbonden met het onder de knie krijgen van bewegingspatronen. In dit artikel worden de inzichten uit het kennisdomein van motorisch leren besproken en vertaald naar klinische toepassingen. Centraal in dit artikel staat de ‘OPTIMAL learning’-theorie. Op basis van deze theorie wordt verondersteld dat een externe aandachtsfocus, autonomie en een positieve verwachting ten aanzien van het resultaat leiden tot beter motorisch leren. De aandacht tijdens het oefenen gaat daarbij uit naar de taak of het doel van de bewegingen. Op basis van de ‘constrained action’-hypothese worden op deze wijze natuurlijke processen in gang gezet die grotendeels onbewust en automatisch verlopen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kunt u differentiëren tussen een tijdelijke prestatieverbetering en een permanente verandering met behulp van een retentie- en transfertest
  • heeft u een andere visie op het bevorderen van het motorisch leerproces bij een patiënt
  • beseft u dat autonomie van de patiënt een substantiële bijdrage kan leveren aan het motorisch leerproces
  • kent u het belang van een positief verwachtingsbeeld bij motorisch leren
  • kunt u instructies met een externe focus toepassen in uw fysiotherapeutisch handelen

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2017
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om toegang tot deze nascholing te krijgen.

In deze collectie

E-learning met toets

Wetenschappelijke kennis over motorisch leren vertaald naar de praktijk

Auteur
dr. A. (Alli) Gokeler
Niet gestart
1 uur
Artikel

Wetenschappelijke kennis over motorisch leren vertaald naar de praktijk

Auteur
dr. A. (Alli) Gokeler
Niet gestart
Video

Motorische leerprincipes in beeld

Niet gestart
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart