Motorisch leren in de revalidatie na een voorste-kruisbandreconstructie (SF, VI)
In ogenschouw nemend dat oorzaken van recidiverende VKB-rupturen multifactorieel zijn, is er de laatste tijd toenemende aandacht voor een mogelijke associatie met abnormale bewegingspatronen zoals die vaak worden geconstateerd na een VKB-reconstructie. Daarom ligt het voor de hand om de revalidatie na een VKB-reconstructie onder de loep te nemen. Misschien wordt tijdens de traditionele revalidatie onvoldoende gebruikgemaakt van motorisch leren en neuroplasticiteit om motorische vaardigheden (opnieuw) te verwerven. Dit artikel presenteert nieuwe perspectieven op motorisch leren, toegepast op klinische settings die de potentie hebben om revalidatiestrategieën voor patiënten na een VKB-reconstructie te verbeteren.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u differentiëren tussen een tijdelijke prestatieverbetering en een permanente verandering met behulp van een retentie- en transfertest
- kunt u instructies met een externe focus toepassen in uw fysiotherapeutisch handelen
- begrijpt u dat een VKB-ruptuur niet alleen een biomechanische laesie van de knie is, maar ook een centraal neurofysiologische laesie
- bent u in staat om verschillende concepten van motorisch leren in te zetten voor effectievere en efficiëntere revalidatie na een VKB-reconstructie