Specifieke motorische leerprincipes

01 maart 2022

VKB-letsel heeft vaak grote impact op het motorisch functioneren. Mensen moeten vaak langere tijd revalideren voordat ze weer (op niveau) kunnen sporten. Alhoewel neuromusculaire training bewezen effectief is bij het voorkómen van VKB-blessures, houden veel sporters desondanks een groot risico op recidive. Mogelijk is dit probleem te verminderen door de zelforganisatie van het bewegen te stimuleren tijdens de VKB-revalidatie, zodat revalidanten leren om het bewegen flexibel aan te passen aan de snel veranderende taak- en omgevingsfactoren. Dit zou het risico verminderen op recidiefblessures in dit soort situaties. In dit artikel wordt uiteengezet hoe specifieke motorische leerprincipes kunnen worden gebruikt om dit te bewerkstelligen: (1) het vergroten van variatie van het oefenen en (2) impliciete leermethodes toepassen. Daarbij wordt ingegaan op de achtergrond en bewijs voor deze methodes.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u wat wordt bedoeld met zelforganisatie van het bewegen
  • begrijpt u waarom zelforganisatie van het bewegen een belangrijke rol kan spelen bij de revalidatie na VKB-letsel
  • hebt u inzicht in hoe variatie van het oefenen en impliciete leermethodes te gebruiken zijn om zelforganisatie van het bewegen te vergroten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2022
Duur
50 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

Artikel

Specifieke motorische leerprincipes

Auteur
dr. E.C. (Elmar) Kal
Niet gestart
50 min
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 1

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 2

Niet gestart