Taakgericht behandelen bij kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen (VI)

01 september 2024 1 punt

Kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen, al dan niet in combinatie met ADHD, een autismespectrumstoornis of een specifieke leerstoornis, hebben nood aan ondersteuning die erop gericht is de participatie en levenskwaliteit te bevorderen. Indien behandeling nodig is, dient ook die activiteiten- en participatiegericht te zijn. Er is momenteel geen evidentie dat functiegerichte therapie, gericht op de vermeende onderliggende mechanismen, helpt om de behandeldoelen op participatieniveau te bereiken. Richtlijnen stellen daarom dat taakgericht oefenen aangewezen is. Taakgericht oefenen betekent dat de te verbeteren activiteit ook daadwerkelijk geoefend wordt. Er is evidentie voor taakgerichte programma’s zoals Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) en Neuromotor Task Training (NTT). De toepassing van taakgerichte behandeling vereist kennis van de principes van motorisch leren zodat de meest efficiënte leerstrategieën toegepast worden en transfer en retentie van het geleerde gerealiseerd worden.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • begrijpt u het onderscheid tussen taak- en functiegericht behandelen
  • hebt u inzicht in de complexiteit van taakgericht behandelen bij DCD
  • erkent u het belang van participatie als behandeldoel bij DCD

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2024
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart
Accreditatie-informatie
Te behalen punten: 1

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

E-learning met toets

Taakgericht behandelen bij kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen

Auteurs
prof. dr. L. (Lynn) Bar-On
prof. dr. em. H. (Hilde) van Waelvelde
Niet gestart
1 uur
Artikel

Taakgericht behandelen bij kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen

Auteurs
prof. dr. L. (Lynn) Bar-On
prof. dr. em. H. (Hilde) van Waelvelde
Niet gestart
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 1. Open brief aan overheid Vlaanderen

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 2. Open brief aan overheid Nederland

Niet gestart
Bijlage

Bijlage 3. Nederlandse richtlijn voor diagnostiek en behandeling van kinderen, adolescenten en volwassenen met Developmental Coordination Disorder (DCD)

Niet gestart