Toepassing van een raamwerk voor motorisch leren in de fysiotherapiepraktijk (VI)

01 september 2025 1 punt

Bij mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen is motorisch leren, dat wil zeggen bewegingen efficiënt aanleren en verbeteren, vaak een hele uitdaging. Motorisch leren kan op veel verschillende manieren plaatsvinden, waarbij altijd rekening gehouden moet worden met verschillende patiëntkenmerken zoals de medische oorzaak en voorkeuren. In verschillende projecten hebben docent-onderzoekers van het Lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg van Zuyd Hogeschool, in samenwerking met (inter)nationale partners waaronder fysiotherapeuten, de grote hoeveelheid wetenschappelijke theoretische kennis en veelal standaard benaderingen vertaald naar een goed onderbouwde gepersonaliseerde aanpak voor de praktijk. Zo zijn er op basis van een raamwerk voor motorisch leren allerlei tools ontwikkeld, zoals een kaartenset met 33 praktische voorbeelden van de zeven meest beschreven motorische leerstrategieën en een website met verdiepende informatie (www.motorisch-leren.nl). Het doel van deze e-learningmodule is om de lezer uit te nodigen het eigen handelen met betrekking tot motorisch leren onder de loep te nemen en te inspireren om nieuwe opties uit te proberen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u dat motorisch leren kan worden benaderd via een raamwerk met drie lagen
  • begrijpt u dat beginnende fysiotherapeuten andere ondersteuning nodig hebben bij het toepassen van motorisch leren dan (meer) ervaren fysiotherapeuten
  • weet u dat u bij het organiseren van een gepersonaliseerd motorisch leerproces rekening moet houden met de eigenschappen van de patiënt
  • kunt u met behulp van het raamwerk zeven beschreven motorische leerstrategieën uitproberen

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2025
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart
Accreditatie-informatie
Te behalen punten: 1

In deze collectie

E-learning met toets

Toepassing van een raamwerk voor motorisch leren in de fysiotherapiepraktijk

Auteurs
dr. M. (Melanie) Kleynen
dr. S.M. (Susy) Braun
Niet gestart
1 uur
Artikel

Toepassing van een raamwerk voor motorisch leren in de fysiotherapiepraktijk

Auteurs
dr. M. (Melanie) Kleynen
dr. S.M. (Susy) Braun
Niet gestart
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Bijlage

Overview of Effects of Motor Learning Strategies in Neurologic and Geriatric Populations: A Systematic Mapping Review

Niet gestart
Bijlage

Application of motor learning in neurorehabilitation: a framework for health-care professionals

Niet gestart