Toepassing van een raamwerk voor motorisch leren in de fysiotherapiepraktijk (VI)
Bij mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen is motorisch leren, dat wil zeggen bewegingen efficiënt aanleren en verbeteren, vaak een hele uitdaging. Motorisch leren kan op veel verschillende manieren plaatsvinden, waarbij altijd rekening gehouden moet worden met verschillende patiëntkenmerken zoals de medische oorzaak en voorkeuren. In verschillende projecten hebben docent-onderzoekers van het Lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg van Zuyd Hogeschool, in samenwerking met (inter)nationale partners waaronder fysiotherapeuten, de grote hoeveelheid wetenschappelijke theoretische kennis en veelal standaard benaderingen vertaald naar een goed onderbouwde gepersonaliseerde aanpak voor de praktijk. Zo zijn er op basis van een raamwerk voor motorisch leren allerlei tools ontwikkeld, zoals een kaartenset met 33 praktische voorbeelden van de zeven meest beschreven motorische leerstrategieën en een website met verdiepende informatie (www.motorisch-leren.nl). Het doel van deze e-learningmodule is om de lezer uit te nodigen het eigen handelen met betrekking tot motorisch leren onder de loep te nemen en te inspireren om nieuwe opties uit te proberen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u dat motorisch leren kan worden benaderd via een raamwerk met drie lagen
- begrijpt u dat beginnende fysiotherapeuten andere ondersteuning nodig hebben bij het toepassen van motorisch leren dan (meer) ervaren fysiotherapeuten
- weet u dat u bij het organiseren van een gepersonaliseerd motorisch leerproces rekening moet houden met de eigenschappen van de patiënt
- kunt u met behulp van het raamwerk zeven beschreven motorische leerstrategieën uitproberen