Verpleegkundige diagnostiek

01 september 2016

Verpleegkundige diagnostiek kent vandaag de dag een sterk toenemende interesse. Dit heeft te maken met een aantal recente veranderingen; bijvoorbeeld dat het nu een verpleegkundige taak is om in de wijk de indicatiestelling te doen. Ook de komst van het elektronisch zorgdossier draagt aan de toegenomen belangstelling bij. Daarbinnen spelen ‘eenheid van taal’ en de intersectorale zorgoverdracht een rol en maken het noodzakelijk dat verpleegkundigen nauwkeurig ‘diagnosticeren’. Daarbij bestaat de wens dat het resultaat van verpleegkundige interventies inzichtelijk wordt gemaakt, opdat onder meer verpleegkundigen zelf het effect van hun eigen zorg beter kunnen evalueren. Om daartoe in staat te zijn, is kennis opdoen en het toepassen van verpleegkundige diagnostiek essentieel.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • wat het belang is van verpleegkundige diagnostiek en kunt u dit aangeven met drie doelen van verpleegkundige diagnostiek
  • wat de relatie is tussen a) observeren, b) communiceren, c) klinisch redeneren, d) diagnosticeren, e) classificeren en f) documenteren van het verpleegkundig proces
  • aangeven wat het essentiële verschil en de overeenkomst is tussen een diagnose die in een classificatie systeem is opgenomen en een diagnose die afgestemd is op een individuele zorgvrager in een specifieke context
  • als verpleegkundig specialist uw leiderschap inzetten om de kennis van uw directe collega’s over verpleegkundige diagnostiek te vergroten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2016
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy?

In deze collectie

Artikel

Verpleegkundige diagnostiek

Auteurs
W. (Wolter) Paans
M.L. (Marie Louise) Luttik
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.