Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald

01 maart 2014

Een artikel schrijven over fouten bij medicatieberekening? Oké, is goed. Direct hierna volgt de vraag: waar moet ik me op richten? Sommen die fout worden gemaakt bij toetsen? Zegt dat eigenlijk wel iets? De vraag zelf kan namelijk ook de oorzaak van de fout zijn. Ik zocht op internet naar veiligheidsvoorwaarden. Ik heb overlegd met de ziekenhuisapotheker. Ik heb bij de meldingscommissie de aard van de gemelde fouten nagevraagd. Ik heb aan collega’s gevraagd met welke berekeningen zij zelf moeite hebben. De antwoorden vanuit deze bronnen zijn heel divers. Wat in ieder geval uit alle informatie naar voren komt, is dat er ontzettend veel gedaan wordt om fouten te voorkomen. Ook dat het maken van fouten meer te maken heeft met gevoel, dan met rekenvaardigheid. Ik leg dit in het artikel verder uit.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • valkuilen benoemen bij medicatieberekeningen
  • met behulp van een van de standaardmethoden een foutloze berekening maken
  • milligrammen naar microgrammen omrekenen en terug
  • een procentenoplossing omrekenen naar mg/ml
  • een oplaaddosis instellen op een spuitenpomp

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2014
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy?

In deze collectie

Artikel

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald

Auteur
F. (Frank) Overpelt
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.