Check en dubbelcheck

01 maart 2011

Er is al een aantal jaren erg veel te doen over de rekenvaardigheden van (leerling)verpleegkundigen. Het vermeend lage niveau van (leerling)verpleegkundigen komt nogal eens ter sprake. Op verpleegkundige opleidingen zijn rekentoetsen weer ingevoerd. Ik heb op een ROC lessen rekenvaardigheid gegeven en gezien hoeveel stress dit voor de leerlingen opleverde, die soms helemaal dichtsloegen tijdens deze lessen. Meestal hadden ze in hun vooropleiding onvoldoende rekenvaardigheid verworven. Ik heb eenmaal een leerling meegemaakt die vertelde dat ze op de lagere school ‘maar onder het bord moest gaan zitten’, zodat er nog wat kennis in haar hoofd zou kunnen vallen. Toch haalde ook deze leerling de toets, door oefening, inzet en de hulp van medeleerlingen. Het heeft mij gesterkt in het idee dat rekenen wel te leren is, maar om met Cruijff te spreken: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kunt u milligrammen omrekenen naar microgrammen en terug
  • kunt u een procentenoplossing omrekenen naar mg/ml
  • kunt u met behulp van een standaardmethode een foutloze berekening maken
  • bent u zich meer bewust van valkuilen bij medicatieberekeningen

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2011
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy?

In deze collectie

Artikel

Check en dubbelcheck

Auteur
F. (Frank) Overpelt
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.