Wetenschappelijk onderzoek, EBP en kwaliteitsverbetering: silo’s of synergie?

01 december 2012

De afgelopen decennia is enorm veel wetenschappelijk onderzoek gedaan en zijn de resultaten steeds sneller beschikbaar. Toch verloopt implementatie van nieuwe kennis in de praktijk nog traag. Hierdoor krijgt een groot aantal mensen nog steeds niet de best beschikbare behandeling of zorg. Dit inzicht heeft ertoe geleid dat er steeds meer nadruk is komen te liggen op implementatie. In het kader hiervan wordt vaak gesproken over evidence-based practice (EBP) en kwaliteitsverbetering. Wetenschappelijk onderzoek, EBP en kwaliteitsverbetering zijn activiteiten die alle drie gericht zijn op het verbeteren van patiëntenuitkomsten. Het is belangrijk deze drie begrippen goed te onderscheiden, want aan de uitvoering worden verschillende eisen gesteld.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kunt u evidence-based practice, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsverbetering van elkaar onderscheiden naar methodiek, doel, generaliseerbaarheid en voordelen
  • bent u in staat dit aan collega’s uit te leggen
  • kunt u van elk een drietal onderscheidende kenmerken benoemen
  • kunt u een voorbeeld geven waaruit blijkt dat deze drie methodieken elkaar kunnen aanvullen
  • kent u drie randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om synergie tussen evidence-based practice, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsverbetering mogelijk te maken

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2012
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy?

In deze collectie

Artikel

Wetenschappelijk onderzoek, EBP en kwaliteitsverbetering: silo’s of synergie?

Auteurs
dr. H. (Hester) Vermeulen
J. (Jolanda) Maaskant
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.