Ontwenningsverschijnselen na opiaten en benzodiazepinen bij ernstig zieke kinderen

01 september 2011

Langdurige toediening van benzodiazepinen en/of opiaten aan kinderen kan fysiologische afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Symptomen van benzodiazepinen- en opiatenontwenning zijn te verdelen in twee grote groepen: overprikkeling van het centraal zenuwstelsel en autonome disregulatie. Gastro-intestinale symptomen zijn alleen bij opiatenontwenning gemeld. Risicofactoren bij ontwenning bij kinderen op een ic zijn hoge cumulatieve doses en de toedieningsduur (> 5 dagen) van opiaten en/of benzodiazepinen. In totaal zijn er vier meetinstrumenten beschreven om ontwenningsverschijnselen bij kinderen te bepalen. Twee daarvan zijn betrouwbaar en valide: de Withdrawal Assessment Tool version 1 (WAT-1) en de Sophia Ontwenningsverschijnselen Scorelijst (SOS).

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze content:

  • kunt u de symptomatologie van ontwenning bij ernstig zieke kinderen beschrijven
  • kunt u aangeven wat de prevalentie van ontwenning is, hoe ontwenning systematisch beoordeeld kan worden en welke meetinstrumenten geschikt zijn bij ernstig zieke kinderen
  • kunt u uitleggen waar de behandeling op gericht is

Informatie over deze content

Publicatiedatum 01 september 2011
Duur
1 uur
Auteurs dr. E. Ista dr. M. van Dijk prof. dr. D. Tibboel dr. M. de Hoog

Voortgang

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op A&I

Neem nu een abonnement op A&I om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

E-learning met toets

Ontwenningsverschijnselen na opiaten en benzodiazepinen bij ernstig zieke kinderen

Niet gestart
1 uur
Artikel

Ontwenningsverschijnselen na opiaten en benzodiazepinen bij ernstig zieke kinderen

Niet gestart
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart