Effectief communiceren in de tandartspraktijk - Tips en casuïstiek

Professioneel communiceren is essentieel voor het opbouwen van een goede tandarts-patiëntrelatie. Onderzoek toont aan dat een sterke relatie tussen tandarts en patiënt de mondgezondheid positief beïnvloedt. Tegelijkertijd blijkt dat professioneel communiceren in de praktijk uitdagend kan zijn. Zelfs ervaren tandartsen ervaren soms moeite met specifieke gesprekssituaties. In deze nascholing wordt u aan de hand van casuïstiek ondersteund bij het voeren van lastige gesprekken. Er wordt onder meer ingegaan op het omgaan met conflicten, agressie, huiselijk geweld, seksuele intimidatie en het bespreken van fouten. Daarnaast komt een aantal gesprekstechnieken aan bod die een specifieke aanpak vereisen, zoals het slechtnieuwsgesprek en motiverende gespreksvoering. Ook wordt stilgestaan bij de communicatie met specifieke patiëntengroepen, waaronder patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, een andere culturele achtergrond of kwetsbare oudere patiënten. Deze e-learning biedt praktische tips en handvatten om in uiteenlopende situaties doeltreffend en respectvol te communiceren.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- bent u zich bewust van de valkuilen in de communicatie met uw patiënten
- weet u hoe u uw communicatieve vaardigheden in lastige gesprekssituaties kunt inzetten
- kunt u motivatiefases bij uw patiënt vaststellen, zodat u daarop kunt inspelen
- herkent u lage gezondheidsvaardigheden bij uw patiënten en kunt u hier effectief mee omgaan
- heeft u geleerd cultuurbewust te communiceren
- heeft u handvatten gekregen om met kwetsbare oudere patiënten te kunnen omgaan