Een nieuw geneesmiddel

Als huisarts schrijft u dagelijks geneesmiddelen voor, maar de weg die een geneesmiddel aflegt vóór het in uw spreekkamer belandt, is lang, kostbaar en complex. In deze nascholing krijgt u een overzicht van het volledige ontwikkelingsproces van een geneesmiddel: van ontwerp tot registratie en postmarketingonderzoek. We starten met een korte schets van de geschiedenis van het geneesmiddelonderzoek, inclusief de ontdekking van enkele oude antibiotica. Vervolgens behandelen we het zoeken naar een ‘target’ (zoals een receptor) en het ontwerp van een bijpassend molecuul. Daarna volgen de preklinische en klinische fasen, waarbij op verschillende momenten besloten wordt of het traject wordt voortgezet. Een positief oordeel van de registratieautoriteiten is cruciaal, maar zelfs na markttoelating kunnen veiligheidsproblemen in de postmarketingfase het gebruik van een middel alsnog doen stoppen. Daarom komt ook klinisch fase IV-onderzoek kort aan bod. Deze nascholing richt zich op het wetenschappelijke en klinische ontwikkeltraject van geneesmiddelen. Prijsvorming en vergoedingskwesties blijven buiten beschouwing, aangezien die materie te omvangrijk is voor deze nascholing.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u de farmaceutische industrie en de geneesmiddelontwikkeling zoals die tegenwoordig plaatsvindt in historisch perspectief plaatsen
- kunt u aangeven welke cruciale factoren bepalen of een te ontwikkelen geneesmiddel succesvol genoeg zal zijn om uiteindelijk patiënten van dienst te zijn
- kunt u aangeven uit welke fasen het geneesmiddelonderzoek bestaat
- kunt u uitleggen welke regulatoire processen een rol spelen rondom markttoelating van een geneesmiddel
- kunt u vertellen waarom postmarketingsurveillance zo belangrijk is
- kunt u benoemen via welke psychologische mechanismen de farmaceutische industrie artsen weet te beïnvloeden