Veilig Incident Melden

'Oeps, dat was niet de bedoeling.' In de apotheek komen dagelijks situaties voor die eigenlijk niet hadden mogen gebeuren. Soms blijven de gevolgen beperkt, maar kleine fouten kunnen ook groot ongemak of zelfs schade voor de patiënt veroorzaken. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar in de gezondheidszorg zijn de consequenties vaak ernstiger dan elders. Juist daarom is het belangrijk om (bijna-)incidenten te melden. Deze nascholing over Veilig Incident Melden (VIM) leert u hoe u structureel kunt bijdragen aan het verbeteren van de patiëntveiligheid in de apotheek. Door incidenten te registreren, analyseren en ervan te leren, voorkomt u herhaling en werkt u aan een open meldcultuur zonder schuldvraag. De nascholing is relevant voor apothekers die nog onbekend zijn met VIM én voor degenen die hun kennis willen verdiepen. De e-learning is opgebouwd uit twee blokken. Blok A behandelt wet- en regelgeving, de VIM-procedure, analyse en implementatie. Blok B gaat in op transmuraal melden, multidisciplinaire bespreking van incidenten en sluit af met casuïstiek. Ook wordt de rol van CMR (Centrale Medicatie-incidenten Registratie) besproken, evenals de kwaliteitsindicatoren uit de KNMP-richtlijnen. Zo krijgt u praktische handvatten om de kwaliteit van zorg binnen uw apotheek te versterken.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u hoe de procedure rondom VIM verloopt en dat VIM bedoeld is opdat u van fouten kunt leren om ze vervolgens te voorkomen
- weet u dat het mogelijk is buiten de apotheek (transmuraal) een melding te doen, bijvoorbeeld wanneer er medicatie ontbreekt in een ontslagbrief vanuit het ziekenhuis of essentiële informatie op een recept
- weet u wat een (bijna-)incident is en wanneer u dit moet melden
- kent u de achtergrondinformatie over de aanleiding en het belang van VIM
- weet u wat de belangrijke oorzaken van incidenten zijn
- kunt u een VIM aan de hand van een voorbeeld stapsgewijs analyseren
- weet u hoe de implementatie van VIM kan plaatsvinden
- weet hoe u de patiëntveiligheid blijvend kunt verbeteren