Veilig Incident Melden

In de apotheek komen dagelijks situaties voor die niet de bedoeling waren. Soms zijn deze nog tijdig te corrigeren, maar soms ondervindt de patiënt ongemak of schade. (Bijna-)incidenten horen bij het werk, maar in de gezondheidszorg kunnen de gevolgen ernstig zijn. Daarom is het cruciaal om incidenten te melden en ervan te leren. In deze nascholing staat de VIM-procedure (Veilig Incident Melden) centraal. Door incidenten te registreren en analyseren, draagt u bij aan structurele verbeteringen in patiëntveiligheid én aan een open meldcultuur, waarin fouten gemeld mogen worden zonder beschuldiging. Ook deelname aan CMR (Centrale Medicatie-incidenten Registratie) is onderdeel van deze kwaliteitszorg. De nascholing is bedoeld voor apothekers die VIM nog niet kennen, maar ook voor degenen die hun kennis willen verdiepen. U leert welke wet- en regelgeving relevant is, wat een VIM inhoudt en hoe de procedure en analyse verlopen. Ook wordt stilgestaan bij de implementatie van VIM, het melden van transmurale incidenten en het bespreken van incidenten in multidisciplinair verband. Casuïstiek helpt de theorie in praktijk te brengen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u hoe de procedure rondom VIM verloopt en dat VIM bedoeld is opdat u van fouten kunt leren om ze vervolgens te voorkomen
- weet u dat het mogelijk is buiten de apotheek (transmuraal) een melding te doen, bijvoorbeeld wanneer er medicatie ontbreekt in een ontslagbrief vanuit het ziekenhuis of essentiële informatie op een recept
- weet u wat een (bijna-)incident is en wanneer u dit moet melden
- kent u de achtergrondinformatie over de aanleiding en het belang van VIM
- weet u wat de belangrijke oorzaken van incidenten zijn
- kunt u een VIM aan de hand van een voorbeeld stapsgewijs analyseren
- weet u hoe de implementatie van VIM kan plaatsvinden
- weet hoe u de patiëntveiligheid blijvend kunt verbeteren