Motiverende gespreksvoering bij een dilemma

Wanneer een zorgvrager niet gemotiveerd lijkt voor gedragsverandering, dreigt een dilemma. In zo’n situatie kan motiverende gespreksvoering worden toegepast. Motiverende gespreksvoering maakt gebruikt van verschillende gesprekstechnieken. Ze is erop gericht de normale ambivalentie, die bij iedere gedragsverandering een rol speelt, op te lossen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- een ethisch dilemma in een zorgsituatie herkennen
- de dilemmamethode van Graste toepassen op een casus
- in welke situatie motiverende gespreksvoering kan worden ingezet
- de relatie tussen gedragsverandering en motiverende gespreksvoering toelichten
- bij vier strategieën van motiverende gespreksvoering passende gesprekstechnieken kiezen
- als verpleegkundig specialist uw collega’s ondersteunen bij het toepassen van motiverende gespreksvoering
In deze collectie
E-learning met toets
Motiverende gespreksvoering bij een dilemma
Verpleegkundige
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.
We hebben de e-learning met toets ook voor andere doelgroepen
Verpleegkundig specialist
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.
Artikel
Motiverende gespreksvoering bij een dilemma
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.