Motiverende gespreksvoering bij een dilemma

01 juni 2018

Wanneer een zorgvrager niet gemotiveerd lijkt voor gedragsverandering, dreigt een dilemma. In zo’n situatie kan motiverende gespreksvoering worden toegepast. Motiverende gespreksvoering maakt gebruikt van verschillende gesprekstechnieken. Ze is erop gericht de normale ambivalentie, die bij iedere gedragsverandering een rol speelt, op te lossen.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • een ethisch dilemma in een zorgsituatie herkennen
  • de dilemmamethode van Graste toepassen op een casus
  • in welke situatie motiverende gespreksvoering kan worden ingezet
  • de relatie tussen gedragsverandering en motiverende gespreksvoering toelichten
  • bij vier strategieën van motiverende gespreksvoering passende gesprekstechnieken kiezen
  • als verpleegkundig specialist uw collega’s ondersteunen bij het toepassen van motiverende gespreksvoering

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 juni 2018
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy O&T?

In deze collectie

E-learning met toets

Motiverende gespreksvoering bij een dilemma

Auteurs
E. (Els) Hoekman
J. (Judith) van der Sande
Verpleegkundige
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.

We hebben de e-learning met toets ook voor andere doelgroepen

Verpleegkundig specialist
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.
Artikel

Motiverende gespreksvoering bij een dilemma

Auteurs
E. (Els) Hoekman
J. (Judith) van der Sande
Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy O&T.