Separatie-evaluatie in een dubbelediagnosekliniek

01 december 2016

Separatie wordt als ongewenst beschouwd en het terugdringen van verschillende aspecten daarvan staat hoog op de agenda. Het evalueren van separaties is een norm en levert belangrijke informatie op die behulpzaam kan zijn bij het terugdringen. Dit artikel beschrijft een studie waarin retrospectief verzamelde data werden geanalyseerd van patiënten die gesepareerd waren in een kliniek voor ernstige dubbele problematiek. Van de 29 uitgevoerde separaties zijn er 19 geëvalueerd. Iets minder dan de helft had een negatieve ervaring en twee patiënten hadden nog steeds last van de separatie. De meerderheid was tevreden over de begeleiding en wist wat nodig was om uit de separeer te komen. Bijna de helft gaf aan dat separeren voorkomen had kunnen worden. Het evalueren van separaties is een zinvol instrument en levert patiënten en verpleegkundigen nuttige informatie op.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • op welke wijze u patiënten een separatie-evaluatie kunt afnemen
  • meer over het analyseren van een separatie-evaluatie
  • als verpleegkundig specialist uw leiderschap inzetten om de kennis over en betrokkenheid van uw directe collega’s bij het evalueren van separaties te vergroten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2016
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Nurse Academy GGZ

Neem nu een abonnement op Nurse Academy GGZ om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

Artikel

Separatie-evaluatie in een dubbelediagnosekliniek

Auteurs
drs. A. (Arjen) Neven
J. (Jipke) Kool
J. (Joke) Broelman
dr. N. (Nienke) Kool
Niet gestart
1 uur