Wetenschappelijk onderzoek, ebp en kwaliteitsverbetering

De afgelopen decennia is enorm veel wetenschappelijk onderzoek gedaan en zijn de resultaten steeds sneller beschikbaar gekomen. Toch verloopt implementatie van nieuwe kennis in de praktijk nog traag. Hierdoor krijgt een groot aantal mensen nog steeds niet de best beschikbare behandeling of zorg. Dit inzicht heeft ertoe geleid dat er steeds meer nadruk is komen te liggen op implementatie. In het kader hiervan wordt vaak gesproken over evidence-based practice (EBP) en kwaliteitsverbetering. Wetenschappelijk onderzoek, EBP en kwaliteitsverbetering zijn activiteiten die alle drie gericht op het verbeteren van patiëntenuitkomsten. Het is belangrijk deze drie begrippen goed te onderscheiden, want aan de uitvoering worden verschillende eisen gesteld. Wetenschappelijk onderzoek moet voldoen aan wettelijke eisen, zoals goedkeuring van een medisch-ethische commissie. Ook accrediterende instanties, zoals de American Nurses Credentialing Center for Magnet Recognition, de voorloper van het programma Excellente zorg van de V&VN, vragen transparantie over de toepassing. Zijn wetenschappelijk onderzoek, EBP en kwaliteitsverbetering nu drie silo’s die onafhankelijk van elkaar werken of is de patiënt gebaat bij synergie? Eerst wordt een korte beschrijving gegeven van de drie activiteiten. De belangrijkste verschillen worden opzettelijk contrastrijk uiteengezet, vervolgens worden aangrijpingspunten voor synergie aangereikt. Zowel de verschillen als de synergie worden geïllustreerd met onderzoeken en projecten over medicatieveiligheid.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- evidence-based practice, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsverbetering van elkaar onderscheiden naar methodiek, doel, generaliseerbaarheid en voordelen
- dit aan collega’s uitleggen
- van elk een drietal onderscheidende kenmerken benoemen
- een voorbeeld geven waaruit blijkt dat deze drie methodieken elkaar kunnen aanvullen
- drie randvoorwaarden noemen die noodzakelijk zijn om synergie tussen evidence-based practice, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsverbetering mogelijk te maken