Metacognitieve training in een klinische en ambulante setting bij patiënten met een psychose

In de metacognitieve training (MCT) komen vijf kenmerkende disfunctionele denk- en redeneerstijlen van mensen met een (chronische) psychotische stoornis aan de orde. In de MCT wordt psycho-educatie in de vorm van kennisoverdracht over denkstijlen, hallucinaties, geheugen en inlevingsvermogen gecombineerd met diverse speelse oefeningen. Deze behandeling in acht sessies wordt gegeven in de vorm van een – gratis beschikbare – PowerPointpresentatie. Zevenenveertig personen (van wie negen personen klinisch waren opgenomen) met een ernstige stoornis in het schizofreniespectrum volgden de MCT. Door middel van een gestandaardiseerd evaluatieformulier werd onderzocht hoe de deelnemers de MCT beoordeelden. Cliënten waardeerden de MCT gemiddeld gesproken positief: 88,9% vond het een zinvolle en doordachte training, die leuk is (81,8%) en waarvan de doelstellingen duidelijk zijn (86,7%) en praktisch toepasbaar (73,3%). Vanuit cliëntenperspectief lijkt de MCT als een basisonderdeel in de behandeling van stoornissen in het schizofreniespectrum te kunnen worden opgenomen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- wat de vijf vermeende kenmerkende denkstijlen van patiënten met schizofrenie zijn die in de metacognitieve training worden behandeld
- waar de metacognitieve training (MCT) te vinden is, in welke setting en op welke manier de MCT kan worden gegeven
- wat de uitkomsten zijn van het wetenschappelijk onderzoek met MCT
- het verschil aangeven tussen cognitieve gedragstherapie en metacognitieve training