Patiëntenvoorlichting bij een depressie

01 december 2015

Psycho-educatie is een interventie waarmee iedere behandeling binnen de psychiatrie zou moeten beginnen, een behandeling bij depressie in het bijzonder. Omtrent de effectiviteit ervan is er, behalve evidence, voldoende consensus aanwezig. Psycho-educatie kan op veel manieren worden gegeven, zolang de informatie maar op een aansprekende manier, die aansluit bij de patiënt en zijn omgeving, wordt gebracht. Online psycho-educatiecursussen nemen in aantal toe en zijn minstens even effectief als groepscursussen. Er zijn geen exclusiecriteria wat betreft deelname aan een psycho-educatiecursus. Kennis is ‘macht’ en helpt altijd vooruit. Met kennis kan de patiënt zelf weer regie nemen (zelfmanagement) en een sterkere partner worden in de behandeling (empowerment, shared decision making). Kennis kan de patiënt en zijn omgeving helpen de kans op terugval in een depressie kleiner te maken. Kennis kan de effectiviteit van de behandeling vergroten.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • wat onder psycho-educatie wordt verstaan
  • waarom psycho-educatie een belangrijke plek heeft in de behandeling van psychiatrische aandoeningen, in dit artikel de depressieve stoornis
  • hoe psycho-educatie kan worden toegepast
  • uit welke elementen een psycho-educatiecursus kan bestaan bij een depressieve stoornis
  • als verpleegkundig specialist uw leiderschap inzetten om de kennis en betrokkenheid van uw directe collega’s over patiëntenvoorlichting bij depressie te vergroten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 december 2015
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Nurse Academy GGZ

Neem nu een abonnement op Nurse Academy GGZ om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

Artikel

Patiëntenvoorlichting bij een depressie

Auteur
H. (Hans) Warning
Niet gestart
1 uur