Digitale begeleiding bij RIBW Zaanstreek Waterland West-Friesland

RIBW Zaanstreek Waterland West-Friesland (de RIBW, Regionale Instelling voor Beschermd Wonen) zet sinds 2013 digitale begeleiding in als aanvullende werkwijze op de traditionele huisbezoeken. Cliënten hebben een iPad in bruikleen van de organisatie. De applicatie FaceTime zorgt voor het digitaal beeldcontact tussen cliënt en begeleider. Digitale begeleiding leidt soms tot minder face-to-facecontact, maar dat is niet per definitie het uitgangspunt. De organisatie streeft naar een optimale begeleidingsmix van huisbezoeken en digitale ondersteuning voor de cliënt. Cliënten die gebruikmaken van deze vorm van ondersteuning ervaren veel voordelen, zoals meer flexibiliteit bij korte FaceTimecontacten en het vergroten van zelfredzaamheid met optie tot direct contact, indien nodig.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- waarom digitale begeleiding tot sneller ingrijpen leidt bij een dreigende crisis
- waarom digitale begeleiding meer geschikt is om zorgmijders te begeleiden
- waarom digitale begeleiding leidt tot meer vraaggestuurd werken
- dat de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van cliënten vergroot door digitale begeleiding
- digitale begeleiding aanvullend is op huisbezoeken
- dat u met behulp van digitale begeleiding sneller tot de kern van het probleem komt