Communicatie met verwarde ouderen

01 maart 2017

Om goed te communiceren met verwarde ouderen, is het belangrijk op hun belevingswereld af te stemmen. Dat betekent afstemmen op het limbische brein; dat is het deel van de hersenen dat gestuurd wordt door emoties. Optimale communicatie is veelal non-verbaal en zal bestaan uit: contact maken, meebewegen en uitnodigen. Creativiteit is daarbij belangrijk, evenals het aanpassen van het tempo en het voorkomen van faalervaringen. Als zich gedragsproblemen voordoen, is het aan te raden een stappenplan te volgen voor een zorgvuldige doelbepaling en analyse. Van daaruit kunnen interventies worden ingezet. Deze zullen er veelal op gericht zijn oorzaken weg te nemen en de oudere een veilig en tevreden gevoel te geven.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • hoe de verschillende delen van het brein het gedrag bepalen
  • welk type interventies het beste werkt bij verwarde ouderen
  • de onderdelen van het stappenmodel benoemen, dat helpt bij het analyseren van vastgelopen communicatie
  • minstens drie interventies benoemen die effectief zijn bij gedragsproblemen
  • kunt u als verpleegkundig specialist lichamelijke oorzaken van gedragsproblemen opsporen en behandelen en hebt u een spil functie in het kiezen van interventies

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2017
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Nurse Academy GGZ

Neem nu een abonnement op Nurse Academy GGZ om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

E-learning met toets

Communicatie met verwarde ouderen

Auteur
M. (Mathilde) Bos
Verpleegkundige
Niet gestart
1 uur

We hebben de e-learning met toets ook voor andere doelgroepen

Verpleegkundig specialist
Niet gestart
1 uur
Artikel

Communicatie met verwarde ouderen

Auteur
M. (Mathilde) Bos
Niet gestart