Gedragsverandering in de mondzorgpraktijk

Cariës, gingivitis, parodontitis en overmatige gebitsslijtage zijn in wezen gedragsgerelateerde aandoeningen. Omdat gedrag aangeleerd is, kan het ook worden aangepast wanneer dat nodig is voor de (mond)gezondheid. In deze nascholing leert u hoe gedrag ontstaat, welke factoren hierop van invloed zijn en hoe u patiënten effectief kunt begeleiden bij gedragsverandering. Aan de hand van theoretische modellen en praktische gespreks- en voorlichtingstechnieken leert u hoe u uw aanpak kunt afstemmen op de gedragsveranderingsfase waarin de patiënt zich bevindt. Voorlichting sluit idealiter aan bij wat de patiënt al weet, doet of bereid is te veranderen. Begeleiding is essentieel om nieuw gedrag te initiëren én vol te houden. Casuïstiek helpt u om bijzondere doelgroepen beter te begrijpen en te ondersteunen. Daarnaast komt de rol van de mondhygiënist binnen public health-programma’s aan bod. Gedragsverandering blijkt vaak moeilijker dan gedacht. Juist daarom is de mondhygiënist, als expert in preventie, de aangewezen zorgverlener om deze verandering professioneel te begeleiden.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u beschrijven op welke manieren gedrag ontstaat
- kunt u aangeven wat nodig is om bestaand gedrag te veranderen
- kunt u de motivatiefase herkennen, waarin patiënten zich bevinden
- kunt u in elke motivatiefase interventies toepassen die effectief zijn om gedragsverandering te faciliteren
- kunt u aangeven welke rol je zou kunnen spelen bij public health-programma’s