Effectief communiceren in de mondzorgpraktijk - Tips en casuïstiek

Professioneel communiceren is essentieel voor het opbouwen van een goede behandelrelatie tussen mondzorgverlener en patiënt. Uit onderzoek blijkt dat zo’n relatie een positieve invloed heeft op de mondgezondheid van de patiënt. Toch ervaren zelfs mondhygiënisten met jarenlange praktijkervaring soms moeite met lastige gesprekssituaties. In deze e-learning krijgt u praktische handvatten om complexe communicatie beter aan te pakken. Aan de hand van casuïstiek wordt ingegaan op het omgaan met conflicten, agressie, angst, huiselijk geweld, seksuele intimidatie en het bespreken van gemaakte fouten. Ook is er een apart hoofdstuk gewijd aan het voeren van slechtnieuwsgesprekken. Daarnaast leert u hoe u effectief communiceert met specifieke patiëntengroepen, zoals mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, patiënten met een andere culturele achtergrond en kwetsbare ouderen. Door uw communicatie af te stemmen op de behoeften van de patiënt, versterkt u het vertrouwen, verhoogt u de therapietrouw en draagt u bij aan betere zorgresultaten.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- ben je je bewust van de valkuilen in de communicatie met patiënten
- weet je hoe je jouw communicatieve vaardigheden in lastige gesprekssituaties kunt inzetten
- weet je hoe je kunt omgaan met een angstige patiënt
- kun je inschatten wanneer er sprake is van slecht nieuws en dat op een effectieve manier aan een patiënt overbrengen
- herken je lage gezondheidsvaardigheden bij jouw patiënten en kun je hier effectief mee omgaan
- heb je geleerd cultuurbewust te communiceren
- heb je handvatten gekregen om met kwetsbare oudere patiënten te kunnen omgaan