Onze blinde vlekken voor gewoontes, emoties, interactieve betekenisgeving en systeemdynamiek
In de huidige verzuimbegeleiding staat sturen op individuele verantwoordelijkheden centraal. Onderbelicht is dat de werknemer volgens het perceptie-actiemodel met zijn of haar perceptie, emoties, gedachten en gedrag gesitueerd is in de werkcontext. De werknemer vormt in die werkcontext talloze gewoontes. Verzuim kan gezien worden als een gewoontecrisis. Re-integratie zal pas duurzaam zijn als er effectieve nieuwe gewoontes gevormd zijn in de interactie tussen werknemer en werkomgeving. Dit is een antropologische en activistische visie op verzuim. Hierbij is de interactieve betekenisgeving tussen werknemer en leidinggevende de cruciale bouwsteen. Bij adequate interactieve betekenisgeving zien we betrokken werknemers, richt men zich op preventie en is re-integratie duurzamer. In de huidige verzuimpraktijken zien we veel elementen van juridisering en medicalisering. De dynamische systeemtheorie laat zien dat vroege en adequate interactieve betekenisgeving en inzetten van hulpbronnen (roosteraanpassingen, meer dan het wettelijke verlof inzetten en ruimte voor trajecten) ertoe bijdragen dat werknemers en leidinggevenden vaker oplossingen zoeken buiten het wettelijke ziekteverzuim.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kent u het perceptie-actiemodel en kunt u emoties, gedachten en gedrag begrijpen vanuit een perspectief van gesitueerdheid
- kunt u medewerker en leidinggevende beter ondersteunen om hun percepties, emoties, gedachten, gedrag en acties beter op elkaar af te stemmen
- begrijpt u het begrip interactieve betekenisgeving en daarmee ook uw eigen rol in betekenisgeving en weet u hoe u vanuit uw rol de interactieve betekenisgeving tussen werknemer en leidinggevende kan versterken
- begrijpt u hoe de dynamische systeemtheorie toegepast kan worden bij verzuimbegeleiding en -preventie