Omgaan met dilemma’s rond classificeren met DSM-5

Werken met psychiatrische classificaties volgens DSM-5 kan zowel nut hebben als risico’s geven, die per situatie sterk kunnen verschillen. Daarom kan het verhelderend zijn in individuele casuïstiek dilemma’s te signaleren, te ordenen en het nut en risico van de verschillende opties te beschrijven en te wegen. Zo kan een clinicus met gezin of collega’s een goed onderbouwd besluit nemen over het al dan niet toekennen van een psychiatrische classificatie met DSM-5. Dilemma’s kunnen zich in verschillende fasen van een traject voordoen. Aan de hand van casuïstiek illustreren we in dit artikel hoe de handreiking die door de afdeling Kinder- en jeugdpsychiatrie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) is gemaakt, kan helpen bij het omgaan met dilemma’s, zonder daarbij algemene richtlijnen te geven voor het al dan niet gebruiken van classificaties.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- hebt u kennisgenomen van de inhoud van de handreiking die geschreven is vanuit het perspectief van de kinder- en jeugdpsychiater
- weet u wat een dilemma is en hoe u dit kunt signaleren
- kent u het (soms tegenstrijdige) nut en risico van classificeren in vier verschillende contexten
- kunt u nut en risico wegen in de situatie van uw cliënt of patiënt
- weet u hoe belangrijk het is ook aandacht te besteden aan de nadelen van uw keuze