Hoe maken we het psychoanalytisch kader toegankelijk en toepasbaar?

De invloed van de psychoanalytische benadering is de afgelopen decennia dramatisch afgenomen, zowel in het onderwijs als in de klinische praktijk. Psychotherapeuten en therapeuten in opleiding hebben vaak wel degelijk interesse in deze traditie, maar vinden het begrippenapparaat abstract en missen concrete handvatten voor behandeling. Om deze kloof te dichten is toegankelijke taal een vereiste. Daarnaast moeten we praktische interventies bieden. In de affectfobietherapie (AFT) is deze integratie al volop gaande. In dit artikel wordt getoond hoe het AFT-opleidingsprogramma psychoanalytische concepten in heldere taal ontsluit en ze koppelt aan concrete acties in de therapie. Het artikel sluit af met enkele adviezen voor het vertalen van complexe begrippen naar de hedendaagse behandelpraktijk.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u waardoor psychotherapeuten (i.o.) een kloof ervaren tussen het psychoanalytisch kader en de klinische praktijk
- weet u op welke wijze het onderwijs in de affectfobietherapie (AFT) met toegankelijke taal en concrete toepassingen deze kloof overbrugt
- weet u hoe psychoanalytische begrippen op begrijpelijke wijze gepresenteerd worden voor nieuwe generaties therapeuten
- weet u hoe de theoretische achtergrond van het negatieve zelfbeeld in heldere taal gepresenteerd wordt, en welke therapeutische interventies daaruit volgen
- weet u wat we in het vervolg kunnen doen om complexe begrippen te vertalen naar de hedendaagse behandelpraktijk