De zetpil

01 maart 2013

Zetpillen zijn vaste toedieningsvormen die elk een hoeveelheid van een of meer werkzame bestanddelen bevatten, bestemd voor eenmalig gebruik. Vanwege het beperkte absorptieoppervlak, het geringe vloeistofvolume en de heersende zuurgraad (pH) zijn de absorptieomstandigheden in het rectum fundamenteel anders dan in de maag en de dunne darm. Ten opzichte van volwassenen wordt de biologische beschikbaarheid van farmaca na rectale toediening bij kinderen verder beïnvloed door frequentere defecatie, verminderde enterohepatische klaring en de meer basische pH van het rectum. De afgifte van farmaca uit zetpillen is afhankelijk van de fysisch-chemische eigenschappen van het farmacon en de zetpilbasis. Een zetpil dient te worden ingebracht met de punt naar voren. Sociaal-culturele opvattingen van de ouders, het kind en de arts kunnen de acceptatie van een rectale behandeling beïnvloeden. Rectale toediening is op rationele overwegingen te verkiezen boven orale toediening en vormt hiervoor een goed alternatief, maar orale toediening heeft de voorkeur.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kunt u uiteenzetten in welke gevallen rectale toediening van geneesmiddelen aangewezen kan zijn
  • kent u de verschillen in de fysiologie van het rectum bij kinderen ten opzichte van volwassenen
  • kent u de verschillen en beperkingen van absorptie in het rectum ten opzichte van absorptie na orale toediening van geneesmiddelen
  • kunt u uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen wateroplosbare en vetoplosbare zetpilbases en het afgiftemechanisme van farmaca uit deze bases toelichten

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 maart 2013
Duur
30 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Artikel

De zetpil

Auteurs
mw. drs. M.L. (Marlous) Wielema
dhr. dr. E.N. van Roon
Niet gestart
30 min
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.