Toekomstbestendig leren op de werkplek

| 01 oktober 2024 | 1 punt

Werkplekleren is essentieel voor kinderartsen: zowel in meer georganiseerde vorm tijdens de opleiding als in het meer impliciete leven lang leren daarna. Het gaat hierbij niet alleen om het leren van vakinhoudelijke kennis, competenties en vaardigheden (routine-expertise) maar ook om de vaardigheid om in veranderende omstandigheden nieuwe oplossingen voor problemen te ontwikkelen (adaptieve expertise). Om het leerpotentieel van de werkplek optimaal te benutten, zijn individuele eigenschappen essentieel (zoals motivatie, nieuwsgierigheid, flexibiliteit) maar ook eigenschappen van de sociale omgeving (veiligheid om fouten te maken, om hulp te vragen) en de inhoud en organisatie van de werkplek (complexe taken, ruimte om te experimenteren, elkaar ontmoeten). Zowel in de opleiding als daarna zijn rolmodellen van grote waarde in het leren op de werkplek: vakinhoudelijk, onderwijskundig en met betrekking tot het gedrag dat je laat zien. Als kinderarts (in opleiding) ben je, bewust of onbewust, een rolmodel. Voor nieuwe praktijksituaties zijn meestal geen vakinhoudelijke rolmodellen voorhanden. Dan is samen en wederkerig leren van nog groter belang waarbij er ruimte is voor experimenteren, nieuwe ideeën toegejuicht worden en onzekerheid wordt omarmd. Dit biedt mooie kansen voor de ontwikkeling van adaptieve expertise, zowel voor studenten, aiossen, als voor de kinderartsen zelf. Kinderartsen hebben een belangrijke rol en verantwoordelijkheid in het vormgeven van hun eigen leven lang leren en het daarnaast creëren van een werkplek waar ruimte is voor leren voor andere zorgprofessionals (in opleiding).

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • kunt u het verschil beschrijven tussen routine-expertise en adaptieve expertise en weet u waarom het ontwikkelen van beide vormen van expertise belangrijk is voor kinderartsen
  • bent u zich ervan bewust dat rolmodellen vaak door verschillende personen en typen professionals worden ingevuld en dat (leer)situaties waarin geen rolmodellen voorhanden zijn juist kansen bieden voor de ontwikkeling van adaptieve expertise
  • heeft u inzicht in manieren om het zelf de regie nemen over leren op de werkplek te stimuleren
  • heeft u nagedacht over nieuwe werkplekleermogelijkheden binnen uw eigen praktijk en heeft u handvatten om deze te realiseren

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 oktober 2024
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart
Behaalde punten 0 van 1 behaald

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

E-learning

Toekomstbestendig leren op de werkplek

Auteurs
Dr. Verhees, M.
Dr. Landstra, A.M.
Dr. Berings, M.
Prof. Dr. van der Velden, A.A.E.M.
Niet gestart
45 min
Toets

Toekomstbestendig leren op de werkplek

1 punt
Niet gestart
15 min
Artikel

Toekomstbestendig leren op de werkplek

Auteurs
Dr. Verhees, M.
Dr. Landstra, A.M.
Dr. Berings, M.
Prof. Dr. van der Velden, A.A.E.M.
Niet gestart