Betere zorg met de telefonische triagetool voor kinderoncologische patiënten

In 2018 werd de kinderoncologische zorg in Nederland gecentraliseerd in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. Sindsdien worden de telefonische vragen van ouders van niet opgenomen kinderen die gedurende de dienst binnenkomen, voornamelijk beantwoord door de arts-assistenten. Door de complexiteit van kinderoncologische zorg gecombineerd met een hoge werkdruk bestaat het risico dat triage op grond van een telefonische vraag suboptimaal verloopt, met een risico op ernstige complicaties. Om dit risico te verkleinen is een gestructureerde triagetool ontwikkeld. Deze tool helpt arts-assistenten en verpleegkundig specialisten bij het uitvoeren van een uniforme triage door een stapsgewijze aanpak volgens de ABCD-methodiek en oncologie-specifieke vragen. Op basis van de ingevoerde informatie wordt mede bepaald of en waar een patiënt moet worden beoordeeld.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- heeft u inzicht gekregen in de complexiteit en risico’s van telefonische triage bij kinderoncologische patiënten
- weet u hoe de triagetool tot stand is gekomen en welke vragenstructuur wordt gehanteerd
- begrijpt u hoe de tool bijdraagt aan een veilige en gestructureerde triage en dus aan kwaliteitsverbetering