Betere zorg met de telefonische triagetool voor kinderoncologische patiënten

01 juni 2025

In 2018 werd de kinderoncologische zorg in Nederland gecentraliseerd in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. Sindsdien worden de telefonische vragen van ouders van niet opgenomen kinderen die gedurende de dienst binnenkomen, voornamelijk beantwoord door de arts-assistenten. Door de complexiteit van kinderoncologische zorg gecombineerd met een hoge werkdruk bestaat het risico dat triage op grond van een telefonische vraag suboptimaal verloopt, met een risico op ernstige complicaties. Om dit risico te verkleinen is een gestructureerde triagetool ontwikkeld. Deze tool helpt arts-assistenten en verpleegkundig specialisten bij het uitvoeren van een uniforme triage door een stapsgewijze aanpak volgens de ABCD-methodiek en oncologie-specifieke vragen. Op basis van de ingevoerde informatie wordt mede bepaald of en waar een patiënt moet worden beoordeeld.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • heeft u inzicht gekregen in de complexiteit en risico’s van telefonische triage bij kinderoncologische patiënten
  • weet u hoe de triagetool tot stand is gekomen en welke vragenstructuur wordt gehanteerd
  • begrijpt u hoe de tool bijdraagt aan een veilige en gestructureerde triage en dus aan kwaliteitsverbetering

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 juni 2025
Duur
25 min

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Praktische Pediatrie?

In deze collectie

Artikel

Betere zorg met de telefonische triagetool voor kinderoncologische patiënten

Auteurs
drs. L. (Lisa) Briel
dr. J. (Jan) Loeffen
I.E. Morsing
Niet gestart
25 min
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart
Je hebt geen abonnement op Praktische Pediatrie.