De aios in de knel
Basisartsen hebben tegenwoordig meer dan ooit vragen over hun medische specialistische vervolgopleidingen (MSVO), co-schappen en anios-schappen. Ze vragen zich bijvoorbeeld af: ‘Kan ik met dit specialisme later de arts zijn die ik wil zijn en tegelijkertijd de mens, partner, ouder enzovoort die ik wil zijn?’ Met andere woorden: ‘Is dit vak geschikt voor mij?’. Ook kunnen ervaringen tijdens de MSVO bij aiossen twijfels oproepen en vragen als: ‘Ben ik wel geschikt voor dit vak?’. Daarnaast, of in samenhang met deze vragen, kan het tijdens de opleiding voorkomen dat bepaalde competenties niet voldoende worden ontwikkeld. Dit kan extra aandacht en aansturing vereisen en in het uiterste geval zelfs leiden tot beëindiging van de opleiding van de aios. Het doel van dit artikel is om bewustwording te creëren rond deze vragen en problemen. We belichten het perspectief van de aios en de supervisor (inclusief de rol van mentor) en de rol van de opleider als coach en facilitator van de opleiding, naast hun formele rol als beoordelaar.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u de belangrijkste vraagstukken benoemen die spelen rondom de a(n)ios met ‘vragen/problemen’ of disfunctioneren
- kunt u deze vraagstukken onderscheiden naar organisatie-, zorgcontext- en/of persoonlijk niveau
- kunt u de verschillende rollen onderscheiden in de begeleiding van aiossen passend bij de vraag/probleemstelling
- kent u de regelgeving en verantwoordelijkheden van actoren wanneer een aios in een geïntensiveerd begeleidingstraject komt of dreigt te komen