Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 2: interventie, de aanpak van problemen

01 september 2015

Er zijn grote verschillen tussen patiënten met hersenbeschadiging. Daarom is er niet slechts één therapiemethode, maar een breed repertoire van therapieën en leerstrategieën om uit te kiezen. Die keuze hangt voor een deel af van de individuele probleemanalyse: waar heeft de patiënt moeite mee, welke stoornissen spelen hem parten? Verbale instructie en feedback werken wellicht niet goed bij een afasiepatiënt, maar misschien heeft imitatieleren succes. Zo is forced use vooral geschikt voor gemotiveerde en volhardende patiënten. Een hersenbeschadiging gaat gepaard met veel meer stoornissen dan alleen een parese. Iedere stoornis vereist een specifieke aanpak. Uiteindelijk wordt alles verwerkt in een individueel toegesneden behandelplan.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • heeft u een goed overzicht van de mogelijke therapeutische strategieën die kunnen worden toegepast in de neurorevalidatie
  • kunt u aangeven welke strategie geschikt is voor welke patiënt en waarom
  • bent u kritisch geworden ten aanzien van de gangbare methoden
  • kunt u aangeven welke methoden specifiek kunnen worden ingezet bij de diverse stoornissen
  • bent u alert op de randvoorwaarden waaraan moet zijn voldaan om een individueel toegesneden therapie te laten slagen
  • kunt u creatieve voorstellen doen bij uiteenlopende casussen

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2015
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

E-learning met toets

Neurorevalidatie in de eerste lijn - deel 2

Auteur
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
Niet gestart
1 uur
Artikel

Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 2: interventie, de aanpak van problemen

Auteur
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
Niet gestart
Bijlage

Literatuurlijst

Niet gestart