Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 2: interventie, de aanpak van problemen
Er zijn grote verschillen tussen patiënten met hersenbeschadiging. Daarom is er niet slechts één therapiemethode, maar een breed repertoire van therapieën en leerstrategieën om uit te kiezen. Die keuze hangt voor een deel af van de individuele probleemanalyse: waar heeft de patiënt moeite mee, welke stoornissen spelen hem parten? Verbale instructie en feedback werken wellicht niet goed bij een afasiepatiënt, maar misschien heeft imitatieleren succes. Zo is forced use vooral geschikt voor gemotiveerde en volhardende patiënten. Een hersenbeschadiging gaat gepaard met veel meer stoornissen dan alleen een parese. Iedere stoornis vereist een specifieke aanpak. Uiteindelijk wordt alles verwerkt in een individueel toegesneden behandelplan.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- heeft u een goed overzicht van de mogelijke therapeutische strategieën die kunnen worden toegepast in de neurorevalidatie
- kunt u aangeven welke strategie geschikt is voor welke patiënt en waarom
- bent u kritisch geworden ten aanzien van de gangbare methoden
- kunt u aangeven welke methoden specifiek kunnen worden ingezet bij de diverse stoornissen
- bent u alert op de randvoorwaarden waaraan moet zijn voldaan om een individueel toegesneden therapie te laten slagen
- kunt u creatieve voorstellen doen bij uiteenlopende casussen