Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 1: achtergronden en probleemanalyse

01 juni 2015

Veel mensen met een hersenbeschadiging (CVA, trauma) of andere neurologische aandoeningen (bijv. MS, Parkinson) leven gewoon thuis, al of niet na ziekenhuisopname of revalidatie, en natuurlijk kunnen zich dan problemen voordoen. Veel patiënten zeggen zelfs dat de problemen pas echt beginnen wanneer ze weer thuis zijn en hun oorspronkelijke leven proberen op te pakken. De stap van de instelling naar het echte leven is blijkbaar groot. Hulpverleners, waaronder thuiszorg, huisarts, fysiotherapeut en psycholoog, kunnen een helpen deze problemen het hoofd te bieden. Er bestaat een tendens – en daar zijn ook sterke argumenten voor – om meer revalidatieactiviteiten thuis te laten plaatsvinden: neurorevalidatie in de eerste lijn. Dit artikel geeft hiervoor een inhoudelijke onderbouwing. In een volgend deel wordt dieper ingegaan op de mogelijke therapeutische strategieën.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet u welke stoornissen en problemen op lange termijn na hersenbeschadiging optreden
  • kunt u een analyse maken van de sterke en zwakke punten van de patiënt op basis van de locatie van de hersenbeschadiging
  • beseft u dat ook het beschadigde brein over plastische mechanismen beschikt
  • weet u welke herstelmechanismen mogelijk zijn
  • weet u dat leerprocessen een biologische basis hebben in plastische mechanismen
  • kunt u leerstrategieën benoemen die vaak nog goed werken na hersenbeschadiging

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 juni 2015
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Abonneer op Physios

Neem nu een abonnement op Physios om deze inhoud te lezen.

In deze collectie

E-learning met toets

Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 1: achtergronden en probleemanalyse

Auteur
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
Niet gestart
1 uur
Artikel

Neurorevalidatie in de eerste lijn deel 1: achtergronden en probleemanalyse

Auteur
dr. B. (Ben) van Cranenburgh
Niet gestart