Verpleegkundige gesprekstechnieken

01 september 2014

Wat in de communicatie bij de ene patiënt heel goed werkt, kan bij de andere patiënt bij voorbaat kansloos zijn. Een mooi begrip is daarom het ‘zoekend reageren’ uit het maieutische zorgconcept van Cora van der Kooij. Zoekend reageren betekent dat u als verpleegkundige goed kijkt en luistert naar de patiënt en naar uzelf. In dit artikel worden aan de hand van voorbeelden enkele communicatiemodellen behandeld, die kunnen worden gebruikt om na te denken over communicatie. Daarbij geldt dat het minstens zo nuttig is om te refl ecteren over succeservaringen als over wat er fout ging. Het ontleden van een leuke en krachtige interactie met een patiënt biedt net zo goed handvatten voor toekomstige situaties.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • dat er geen standaardaanpak is in de communicatie met patiënten
  • beschikken over de technieken uit een aantal gespreksmodellen
  • refl ecteren op wat wel en wat niet werkt
  • wat ‘zoekend reageren’ inhoudt
  • welke do’s en don’ts er zijn in de verpleegkundige communicatie
  • hoe de gespreksmodellen Simple Skills Secret en het SPIKES-model kunnen worden toegepast in de praktijk

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 september 2014
Duur
1 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met Nurse Academy?

In deze collectie

Artikel

Verpleegkundige gesprekstechnieken

Auteur
P. (Pieter) Bakker
Niet gestart
1 uur
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.