Verpleegkundige gesprekstechnieken
Wat in de communicatie bij de ene patiënt heel goed werkt, kan bij de andere patiënt bij voorbaat kansloos zijn. Een mooi begrip is daarom het ‘zoekend reageren’ uit het maieutische zorgconcept van Cora van der Kooij. Zoekend reageren betekent dat u als verpleegkundige goed kijkt en luistert naar de patiënt en naar uzelf. In dit artikel worden aan de hand van voorbeelden enkele communicatiemodellen behandeld, die kunnen worden gebruikt om na te denken over communicatie. Daarbij geldt dat het minstens zo nuttig is om te refl ecteren over succeservaringen als over wat er fout ging. Het ontleden van een leuke en krachtige interactie met een patiënt biedt net zo goed handvatten voor toekomstige situaties.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- dat er geen standaardaanpak is in de communicatie met patiënten
- beschikken over de technieken uit een aantal gespreksmodellen
- refl ecteren op wat wel en wat niet werkt
- wat ‘zoekend reageren’ inhoudt
- welke do’s en don’ts er zijn in de verpleegkundige communicatie
- hoe de gespreksmodellen Simple Skills Secret en het SPIKES-model kunnen worden toegepast in de praktijk
In deze collectie
Artikel
Verpleegkundige gesprekstechnieken
Je hebt geen abonnement op Nurse Academy.