Transitiepsychiatrie

De overgang van adolescentie naar volwassenheid is een ingrijpende levensfase, gekenmerkt door zowel psychologische als neurologische veranderingen. Jongeren krijgen te maken met complexe ontwikkeltaken zoals identiteitsvorming, zelfstandigheid en het aangaan van relaties. Tegelijkertijd rijpt het brein gefaseerd, waarbij het limbisch systeem eerder ontwikkeld is dan de frontale hersengebieden. Hierdoor wint in deze fase ‘emotie’ het vaak van ‘verstand’. Psychische klachten ontstaan veelal vóór het 25e levensjaar en hebben vaak langdurige impact. Toch sluit de (geestelijke) gezondheidszorg niet goed aan op deze doelgroep: ze is vaak kind- of volwassenengericht, en schiet tekort in continuïteit rond het 18e levensjaar. Jongeren met psychische problemen vallen hierdoor vaak tussen wal en schip. In deze nascholing krijgt u als professional inzicht in transitiepsychiatrie: de levensfase, breinontwikkeling, zorgorganisatie, identiteitsontwikkeling en het transdiagnostisch denken en handelen staan centraal. De e-learning is opgebouwd uit twee blokken: levensfase en identiteitsontwikkeling (blok A) en transitiepsychiatrie in de praktijk (blok B), met aandacht voor theorie en toepassing. Casuïstiek, literatuur en toetsvragen bieden verdieping en praktische handvatten.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u hoe de ontwikkeling van identiteit en brein verloopt
- kent u de specifieke psychopathologie in deze levensfase – de transitie naar volwassenheid – in de context van de dynamiek die ermee gepaard gaat
- weet u wat transdiagnostisch werken is
- bent u op de hoogte van de organisatie van hulpverlening voor jongeren met psychische problemen