Gezond leiderschap

Het aantal mensen met psychische klachten én de zorgvraag nemen fors toe, terwijl het tekort aan zorgmedewerkers in de GGZ blijft stijgen (FWG-Trendrapport GGZ, 2023). Werken in de zorg gaat gepaard met hoge werkdruk, lange wachtlijsten en een hoog ziekteverzuim. Uitstroomcijfers zijn zorgwekkend: 24% van de werknemers in Zorg & Welzijn vertrekt binnen een jaar, 25% van de startende artsen overweegt te stoppen. In deze context is gezond leiderschap essentieel. Leiderschap beïnvloedt het organisatieklimaat, dat op zijn beurt bepalend is voor werkplezier, veerkracht en duurzame inzetbaarheid. Deze e-learning leert u als psychiater leiderschap te benaderen vanuit het gehechtheidsperspectief. Blok A biedt een geïntegreerde kijk op leiderschap op basis van neurobiologie en hechtingstheorie. Blok B richt zich op de toepassing binnen teams: samenwerking, conflicten en het creëren van een veilige basis. U leert hoe hechtingsprincipes helpen om werkrelaties te versterken, verbinding en vertrouwen te bevorderen en samen een gezond werkklimaat te creëren. Met praktische voorbeelden en concrete vertalingen naar de werkvloer biedt deze nascholing handvatten voor effectief (op)leiderschap binnen de GGZ.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- heb je door de hechtingsbril leren kijken naar gedrag
- heb je ‘harde’ (escalerende) taal leren herformuleren in ‘zachte’ verbindende hechtingstaal
- kun je hardnekkig negatieve interactiepatronen herkennen en bespreekbaar maken
- ben je je meer bewust van je eigen hechtingsangsten, hechtingsbehoeften en gedrag, en hoe deze in de samenwerking een rol spelen
- heb je inzicht in de fenomenen ‘bovenstroom’ en ‘onderstroom’ in de samenwerking
- heb je inzicht in de manier waarop de ‘ingebakken’ behoefte van de hersenen aan een veilige omgeving het gedrag op de werkvloer vormgeeft
- heb je handvatten om in je samenwerkingsverbanden/ team de ervaren sociale veiligheid en betrokkenheid te vergroten