Betrouwbaarheid van diagnostiek - Het klinisch oordeel en gebruik van instrumenten

Het klinisch oordeel blijkt in de praktijk minder betrouwbaar dan veel clinici denken. Klassieke studies, zoals On being sane in insane places van Rosenhan, laten zien hoe vatbaar professionals zijn voor beoordelingsfouten. Deze nascholing gaat in op de beperkingen én mogelijkheden van het klinisch oordeel binnen de psychiatrische diagnostiek. In BLOK A staat de betrouwbaarheid van het klinisch oordeel centraal. U verdiept zich in recente onderzoeksresultaten en leert de waarde van ongestructureerde oordelen (zoals patroonherkenning) af te wegen tegen meer systematische, statistische benaderingen. BLOK B richt zich op aanvullende psychologische testdiagnostiek. U krijgt inzicht in de rol die deze testen kunnen spelen bij het verfijnen van diagnostiek en hoe u deze kennis kunt integreren in uw dagelijkse praktijk, ook zonder specialistische opleiding in testgebruik. Deze e-learning helpt u kritisch te reflecteren op uw eigen diagnostisch handelen en ondersteunt u bij het verbeteren en onderbouwen van uw klinisch oordeel in de geestelijke gezondheidszorg.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- heeft u een breder inzicht in betrouwbare diagnostiek in de psychiatrie en kent u voor- en nadelen van verschillende diagnostische methoden
- weet u meer over psychologisch testonderzoek en wat er mogelijk is aan aanvullend onderzoek voor een aantal veelvoorkomende probleemvelden
- kunt u beter in gesprek gaan met uw collega-psychologen als het gaat over diagnostische overwegingen en aanvullend testonderzoek
- heeft u een aantal handreikingen gekregen om bronnen van bias in diagnostiek tegen te gaan