Transgenderzorg

01 oktober 2025 3 punten

De afgelopen jaren is de aandacht voor transgenderpersonen sterk toegenomen. Documentaires, artikelen en ervaringsverhalen hebben geleid tot grotere zichtbaarheid en acceptatie, vooral onder jongere generaties. Tegelijkertijd is er een verschuiving in taal en denken: termen als ‘transseksualiteit’ en ‘ombouwen’ worden minder gebruikt, met meer nadruk op autonomie en zelfbeschikking. Ook wetgeving, zoals de ‘Wet wijziging vermelding van geslacht in geboorteakte’ (2014), weerspiegelt deze ontwikkeling. Voor de huisarts, POH-GGZ en de bredere zorgsector betekent dit dat er steeds vaker vragen komen rond genderdiversiteit. Deze kunnen variëren van psychische klachten zoals somberheid en suïcidaliteit tot medische vragen over puberteitsremmers, hormonen of operaties. Door de lange wachtlijsten bij gespecialiseerde centra – inmiddels meerdere jaren ondanks uitbreiding – is het belangrijk dat ook minder gespecialiseerde zorgverleners toegerust zijn. In deze nascholing voor de POH-GGZ leer je de DSM-5-criteria van genderincongruentie herkennen, aandachtspunten bij comorbiditeit signaleren en passende psychologische interventies bieden tijdens wachttijden en naast medische trajecten. Ook komt de maatschappelijke discussie en kritiek op transgenderzorg aan bod. Daarbij wordt steeds verwezen naar de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg – Somatisch (2018), de Kwaliteitsstandaard Psychische Transgenderzorg (2017) en de internationale Standards of Care, version 8.

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze collectie:

  • weet je hoe je transgenderpersonen aanspreekt en open en steunend ontvangt
  • ken je het verschil tussen genderidentiteit, genderrol/-expressie, geboorte (toegewezen) geslacht en seksuele aantrekking/identiteit
  • ken je de terminologie en classificatie volgens DSM-5 en ICD-11 die gebruikt worden in de transgenderzorg
  • kun je transgenderpersonen en/of hun ouders en/of partner voorlichting geven over de variatie in ontwikkelingspaden die er is
  • weet je wat een sociale transitie inhoudt en kun je voor- en nadelen hiervan bespreken
  • kun je onderscheid maken tussen ondersteuning van gendernon-conforme kinderen vóór de puberteit, transgenderadolescenten en transgendervolwassenen
  • ken je de verschillende stappen in een eventueel specialistisch medisch genderbevestigend traject: puberteitsremmers, hormonen en operaties, en welke impact dit op het mentale welzijn kan hebben
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden die een POH-GGZ kan bieden voor transgenderpersonen (in exploratiefase, in voorbereiding op een operatie en postoperatief) en wanneer er naar de GGZ verwezen kan worden

Informatie over deze collectie

Publicatiedatum 01 oktober 2025
Duur
3 uur

Accreditatie

Status
Niet gestart
Accreditatie-informatie
Te behalen punten: 3

Aan de slag

Wil jij ook nascholen met AccreDidact POH-GGZ?

In deze collectie

E-learning met toets

Transgenderzorg

Auteurs
dr. A.L.C. (Annelou) de Vries
S.E. (Sabine) Hannema
T.D. (Thomas) Steensma
N.M. (Norah) van Mello
E.B. (Elfi) Conemans
M.M.H. (Maryse) Roos
Niet gestart
3 uur
Je hebt geen abonnement op AccreDidact POH-GGZ.
Artikel

Transgenderzorg

Auteurs
dr. A.L.C. (Annelou) de Vries
S.E. (Sabine) Hannema
T.D. (Thomas) Steensma
N.M. (Norah) van Mello
E.B. (Elfi) Conemans
M.M.H. (Maryse) Roos
Niet gestart
Je hebt geen abonnement op AccreDidact POH-GGZ.