AccreDidact POH-GGZ
Praktijkgerichte nascholing voor de POH-GGZ
Wil je toegang tot alle artikelen, video's en nascholing van AccreDidact POH-GGZ?
Abonneer nu! Meer informatie
Alle collecties van AccreDidact POH-GGZ
Gesorteerd op nieuw - oud
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) gaat uit van het principe dat lijden een normaal onderdeel van het leven is. In plaats van symptoomreductie staat het vergroten van psychologische flexibiliteit centraal: leren omgaan met gedachten en gevoelens zonder dat deze het leven bepalen. Dit biedt een alternatief voor classificatiegerichte therapieën, zoals in de DSM-5-TR, waar de nadruk op stoornissen en symptoomvrijheid vaak leidt tot strijd met normale menselijke ervaringen.
ACT is transdiagnostisch inzetbaar, ook bij subklinische symptomen, comorbiditeit en levensvragen. Voor de POH-GGZ in de huisartsenpraktijk is dit relevant: u ziet zowel milde problematiek als complexe casussen, waarbij ACT elementen kan bieden om te werken aan een waardevol leven, mét of zonder klachten.
Deze e-learning behandelt:
A: Het ACT-model en onderliggende principes.
B1: Kernprocessen van ACT in de praktijk.
B2: Toepassing bij diverse klachten en niveaus van ernst.
B3: Focused ACT (FACT4) als kortdurende interventie.
De nascholing geeft u praktische handvatten om ACT effectief te gebruiken in uw dagelijkse werk, afgestemd op de huisartsenpraktijk.

Alcohol is diep verweven in onze samenleving en wordt vaak gezien als een sociaal bindmiddel. Toch kent alcoholgebruik ook een schaduwzijde. Problematisch gebruik kan leiden tot lichamelijke schade, psychische klachten, sociaal disfunctioneren en vormt een belangrijke oorzaak van verslaving. De praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) speelt een cruciale rol in het herkennen, bespreekbaar maken en begeleiden van patiënten met alcoholproblematiek.
In deze nascholing krijgt u inzicht in de sociale en historische context van alcoholgebruik en leert u onderscheid maken tussen overmatig gebruik, probleemgebruik en verslaving. Daarbij wordt aandacht besteed aan de criteria uit de DSM-5 en het AUDIT-screeningsinstrument. U leert lichamelijke gevolgen herkennen en maakt kennis met behandelopties, waarbij gesprekstherapie, en in het bijzonder motiverende gespreksvoering, centraal staat.
De opbouw van de e-learning bestaat uit theoretische uitleg, praktijkvoorbeelden en casuïstiek waarmee u uw kennis direct toepast. U krijgt praktische handvatten om alcoholgebruik effectief te agenderen en gedragsverandering te ondersteunen. Deze nascholing helpt u om problematisch alcoholgebruik tijdig te signaleren en passende zorg te bieden.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) komt in de eerstelijnszorg vaker voor dan men vaak vermoedt. In deze nascholing krijgt u praktische handvatten aangereikt om PTSS te herkennen, beter te begrijpen en effectiever te benaderen. U leert welke signalen kunnen wijzen op PTSS, hoe de stoornis zich kan manifesteren bij uiteenlopende patiëntengroepen, en hoe u adequaat kunt handelen binnen de context van een huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum.
De e-learning bestaat uit twee blokken. In BLOK A staat de diagnostiek van PTSS volgens de DSM-5 centraal, aangevuld met casuïstiek en uitleg over differentiaaldiagnoses zoals de acute stressstoornis en aanpassingsstoornis. Tevens wordt ingegaan op de prevalentie van PTSS in de eerstelijnszorg. BLOK B bespreekt de behandelmogelijkheden en verwijstrajecten, met de nadruk op hoe deze kennis praktisch toepasbaar is in uw dagelijkse werk.
U krijgt tips en adviezen voor het omgaan met patiënten met PTSS, wat niet alleen de zorg ten goede komt, maar ook uw eigen werkdruk kan verlichten. Deze nascholing helpt u om patiënten met PTSS sneller en met meer vertrouwen te begeleiden naar passende hulp.

Jongeren en adolescenten hebben het niet makkelijk. Studiekeuzes, sociale druk en onzekerheid over de toekomst kunnen leiden tot psychische klachten. Steeds vaker melden jongeren tot 25 jaar zich bij de POH-GGZ in de huisartsenzorg, terwijl deze patiëntengroep buiten de Jeugdwet valt. Dit vraagt om alertheid en betrokkenheid van de POH-GGZ, zeker bij het herkennen van internaliserende problematiek.
In deze nascholing leer je als POH-GGZ hoe je met jongeren het gesprek aangaat, welke klachten zij ervaren en hoe je hen op passende wijze begeleidt. BLOK A richt zich op signalering, diagnostiek en gespreksvoering. Je maakt kennis met screeningsinstrumenten en leert hoe je klachten uitvraagt en verheldert. In BLOK B leer je hoe je deze jongeren begeleidt, welke interventies effectief zijn, en wanneer en waarheen je verwijst (B-GGZ of S-GGZ).
Speciale aandacht is er voor suïcidaliteit: bij adolescenten tot 20 jaar is dit de voornaamste doodsoorzaak. Als POH-GGZ speel je een cruciale rol in het creëren van een open klimaat waarin dit bespreekbaar is. Deze e-learning biedt jou handvatten om jongeren met vertrouwen te ondersteunen in een kwetsbare levensfase.

Deze nascholing richt zich op de zorg voor patiënten met ernstige psychische aandoeningen (epa), zoals psychotische stoornissen, ernstige stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen en verslavingen. In de huisartsenpraktijk betreft het een overzichtelijke, maar kwetsbare groep patiënten die vaak intensieve en multidisciplinaire aandacht vereist. De POH-GGZ speelt hierin een cruciale rol.
In BLOK A wordt ingegaan op het herkennen van de specifieke kwetsbaarheden van patiënten met een epa en de inzet die nodig is om hun lichamelijke en psychische gezondheid te ondersteunen. BLOK B behandelt herstelgerichte zorg en generieke interventies die de POH-GGZ kan inzetten om patiënten meer regie te geven over hun leven. In BLOK C komt het belang van lichamelijke gezondheid aan bod, met speciale aandacht voor de gezondheidsrisico’s van psychofarmaca en het belang van een structureel vervolgbeleid.
Door de ambulantisering van de geestelijke gezondheidszorg worden stabiele epa-patiënten vaker terugverwezen naar de eerste lijn. Deze nascholing helpt praktijkondersteuners GGZ om passende zorg te blijven bieden aan deze complexe doelgroep binnen de huisartsenzorg.

Sinds 1 januari 2020 is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) van kracht, als opvolger van de Wet Bopz. De Wvggz sluit beter aan bij de moderne GGZ-praktijk, met meer nadruk op ambulante zorg en een centrale rol voor de geneesheer-directeur. Tegelijkertijd zijn veiligheidsaspecten en de betrokkenheid van de officier van justitie belangrijker geworden. De implementatie van de wet bracht echter uitvoerings- en interpretatieproblemen met zich mee, wat leidde tot jurisprudentie en aanpassingen via (spoed)reparatiewetgeving.
In deze nascholing krijgt u als POH-GGZ een overzicht van de praktische uitvoering van de Wvggz, gericht op situaties waarin verplichte zorg mogelijk noodzakelijk is. U leert welke stappen worden verwacht in de eerstelijnscontext, hoe een beoordeling door de crisisdienst of GGZ-behandelaar tot stand komt en wat uw rol daarin is.
De focus ligt op de toepasbaarheid in de klinische praktijk. Specifieke onderdelen zoals forensische zorg (hoofdstuk 9 Wvggz) en uitvoering bij jeugdigen (12–18 jaar) vallen buiten de scope van deze nascholing.