Evidence-based medicine III - Screening

Na eerdere nascholingen over systematische reviews (2011) en randomised controlled trials (2013), richt deze derde e-learning over evidence-based medicine zich op screening, met speciale aandacht voor kankerscreening. Hoewel het aanbod van screening vaak via bevolkingsonderzoeken verloopt, krijgt u als huisarts regelmatig vragen van patiënten over deelname en over de interpretatie van uitslagen. Ook vragen over niet-georganiseerde screening op basis van media- of internetinformatie komen vaak voor. In deze nascholing leert u wat de wetenschappelijke achtergronden zijn van screening: hoe beïnvloedt screening sterfte en gezondheid, welke uitkomsten zijn echt relevant, en wat zijn de mogelijke nadelen? U krijgt handvatten voor het wegen van voor- en nadelen bij individuele patiënten, ook buiten het kader van bevolkingsonderzoeken. Bepaalde onderdelen uit eerdere EBM-nascholingen worden herhaald om uw kennis te verdiepen. Deze nascholing helpt u om onderbouwd en praktisch te reageren op vragen over screening in de spreekkamer.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- kunt u informatie over ziektespecifieke overleving adequaat duiden
- kent u de invloed van lead-time bias en length-time bias op de uitkomsten van screening
- bent u op de hoogte van gezonde-vrijwilligers bias
- kent u de verschillen tussen relatieve risicoreductie en absoluut risicoverschil
- weet u wat de invloed is van de sensitiviteit en specificiteit van een test en de prevalentie van de ziekte op de voorspellende waarde van de uitkomst daarvan