Medische fouten en misdiagnoses

Kwalitatieve geneeskunde vraagt om voortdurende scholing. Het vermijden van medische fouten is daarbij een belangrijk thema. Waar vroeger vooral aandacht was voor te laat gestelde of gemiste diagnoses, blijkt ook het tegenovergestelde – een ten onrechte gestelde ernstige diagnose – grote impact te hebben op patiënten. Beide situaties kunnen leiden tot ernstige gevolgen, zowel medisch als emotioneel. In deze e-learning bespreken we hoe huisartsen kunnen omgaan met fouten en hoe deze te voorkomen. De nascholing behandelt twee hoofdthema’s: gemiste ernstige diagnoses en ‘misdiagnoses’ (onterecht gestelde ernstige diagnoses). U leert welke omstandigheden fouten kunnen uitlokken, hoe effectieve communicatie met de patiënt in alle fasen van een fout cruciaal is en welke rol een goed nagesprek speelt bij het beperken van schade. Daarnaast besteden we aandacht aan de meldingsprocedure en aan de emotionele impact voor patiënten én artsen. Voorbeelden en praktische handvatten helpen u om fouten bespreekbaar te maken en preventie in de praktijk toe te passen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u het verschil tussen medische fouten, misdiagnoses, complicaties en bijwerkingen en kunt u deze herkennen
- kunt u fouten van de eerste en tweede orde beschrijven en herkennen
- bent u zich bewust van de omstandigheden die een rol kunnen spelen bij het maken van medische fouten en misdiagnoses en hebt u duidelijke handvatten gekregen voor de preventie van fouten
- herkent u welke rol technologie kan spelen bij het maken, opsporen en vermijden van fouten, hetgeen uw kritische blik naar toegepaste technologie kan aanscherpen
- kunt u invoelen wat de emotionele impact van een misdiagnose voor de patiënt kan zijn
- bent u in staat een nagesprek met de patiënt te voeren na een medische fout of een misdiagnose
- hebt u handvatten om met het team fouten te bespreken en te vermijden
- kunt u dit vormgeven binnen de veiligheidscultuur in uw praktijk