Een nieuw geneesmiddel

Deze nascholing geeft u in vogelvlucht inzicht in het complexe en tijdrovende proces van geneesmiddelontwikkeling – van het eerste ontwerp tot en met de registratie en postmarketingfase. Het traject duurt vaak langer dan tien jaar, waarbij veel kandidaat-geneesmiddelen het eindpunt niet bereiken. Tijdens elke fase wordt opnieuw beoordeeld: to go or not to go. De nascholing start met een beknopte geschiedenis van de farmaceutische industrie en de ontdekking van bijvoorbeeld oude antibiotica. Vervolgens wordt het ontwerp van geneesmiddelen besproken, met nadruk op het vinden van een geschikt ‘target’ en het ontwikkelen van een bijpassend molecuul. Daarna komen het preklinisch en klinisch onderzoek aan bod, inclusief de registratieprocedure. Ook de postmarketingfase krijgt aandacht, in het bijzonder fase IV-onderzoek en de blijvende beoordeling van geneesmiddelveiligheid. Prijsvorming en vergoedingsproblematiek vallen buiten het bereik van deze e-learning. Deze nascholing biedt u een helder overzicht van het ontwikkelproces van geneesmiddelen, en draagt bij aan een beter begrip van de risico’s, doorlooptijden en betekenis van nieuwe geneesmiddelen in de praktijk.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- heeft u een globaal beeld van de geschiedenis van de geneesmiddelontwikkeling, die geleid heeft tot de farmaceutische industrie zoals we die nu kennen
- weet u welke cruciale factoren bepalen of een te ontwikkelen geneesmiddel succesvol genoeg zal zijn om uiteindelijk patiënten van dienst te zijn
- is uw kennis over de fasen in het geneesmiddelonderzoek opgefrist
- heeft u een inkijkje gekregen in de regulatoire processen rondom markttoelating van een geneesmiddel
- weet u waarom postmarketingsurveillance zo belangrijk is